Research code: --
Ethics code: ---
Mehrpour S, Zarei T, Sayadinia M, Vatankhah M, Adibi P, Razavi B B M et al . Competency-based medical education in anesthesia education in Iran: a systematic review. DSME 2025; 12 (1) :105-118
URL:
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-485-fa.html
مهرپور سمیه، زارعی طیبه، صیادی نیا مهرداد، وطن خواه مجید، ادیبی پوریا، رضوی بی بی منا و همکاران.. آموزش پزشکی مبتنی بر شایستگی در آموزش بیهوشی در ایران: مروری نظام مند. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1404; 12 (1) :105-118
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-485-fa.html
استادیار، گروه بیهوشی، مرکز تحقیقات بیهوشی، مراقبت ویژه و کنترل درد، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.
چکیده: (1803 مشاهده)
هدف: آموزش پزشکی مبتنی بر شایستگی یک رویکرد نوین در آموزش پزشکی است که بهجای اینکه زمان را بهعنوان معیار اصلی قرار دهد، بر توسعه مهارتها و (CBME) شایستگیهای خاص تأکید میکند. هدف این مطالعه شناسایی و ارزیابی پیشینه پژوهش آموزش پزشکی مبتنی بر شایستگی (CBME) درزمینه بیهوشی در ایران است.
منابع اطلاعات یا دادهها: در این مرور سیستماتیک جستجوی دقیق در پایگاههای داده مختلف به زبان فارسی و زبان انگلیسی در مطالعات منتشرشده بین سالهای 2017 تا 2024 در زمینه آموزش پزشکی مبتنی بر شایستگی (CBME) در رشته بیهوشی در ایران انجام شد.
روشهای انتخابی برای مطالعه: تنها مطالعاتی که معیارهای خاصی را از نظر کیفیت و relevancy دنبال میکردند، وارد فرآیند بررسی شدند. کیفیت این مطالعات نیز با استفاده از ابزارهای استاندارد ارزیابی شد تا از دقت و صحت نتیجهگیریها اطمینان حاصل شود.
ترکیب مطالب و نتایج: جستجوی جدر این مرور سیستماتیک، ما به بررسی ده مطالعه پرداختیم که درمجموع 1162 شرکتکننده داشتند. این مطالعات که از سال 2017 در ایران آغازشدهاند، در سه زمینه اصلی دستهبندی شدند: بررسی اثربخشی مداخلات آموزشی بر روی صلاحیت بالینی در بیهوشی، شناسایی عوامل مؤثر بر صلاحیت بالینی و همچنین بررسی ارتباط بین مهارتهای غیر فنی و صلاحیت بالینی در این حوزه. یافتهها نشان میدهند که مداخلات آموزشی هدفمند و روشهای ارزیابی و آموزش مبتنی بر شایستگی میتوانند بهطور قابلتوجهی صلاحیت بالینی در زمینه بیهوشی را افزایش دهند.
نتیجهگیری: مطالعات در زمینه بیهوشی بهخصوص در ایران هنوز محدود هستند، اما این مرور سیستماتیک نشان میدهد که ادغام مداخلات آموزشی، روشهای ارزیابی و آموزش مبتنی بر شایستگی میتواند تأثیر مثبتی بر صلاحیت بالینی در این حوزه داشته باشد.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/8/14 | پذیرش: 1403/12/27 | انتشار: 1404/3/31