دوره 9، شماره 2 - ( تابستان 1401 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 52-43 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: A-10-474-2
Ethics code: REC.GMU.IR 0671397

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

davari S, Ajam A A. Investigating the relationship between academic enthusiasm and academic satisfaction of health school students. DSME 2022; 9 (2) :43-52
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-377-fa.html
داوری صدیقه، عجم علی اکبر. رابطه اشتیاق تحصیلی با رضایت تحصیلی دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه گناباد. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1401; 9 (2) :43-52

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-377-fa.html


کارشناسی ارشد، تحقیقات آموزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده:   (522 مشاهده)
مقدمه: فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف علوم بهداشتی از متخصصین اثرگذار بر ارتقای سلامت جامعه هستند. از طرفی توجه به کیفیت یادگیری دانشجویان از طریق افزایش اشتیاق تحصیلی یادگیرندگان، نقش مهمی در برنامه‌ریزی جهت ارتقا کیفی دانش و مهارت دانشجویان این رشته‌ها دارد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه اشتیاق تحصیلی با رضایت تحصیلی دانشجویان دانشکده بهداشت علوم پزشکی گناباد انجام شد.
روش‌ها: پژوهش حاضر توصیفی مقطعی بود که در سال 1401 انجام شد. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گناباد درسه رشته بهداشت عمومی، بهداشت حرفه‌ای و بهداشت محیط بودند. 165 دانشجو به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای به مطالعه وارد شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از دو مقیاس رضایت از تحصیل مطلق و همکاران واشتیاق تحصیلی فردریکزو بلومنفیلد استفاده شد، داده‌ها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تجزیه و تحلیل واریانس یک‌طرفه و آزمون تعقیبی توکی از طریق نرم‌افزار SPSS تحلیل شد.
یافته‌ها: یافته‌های پژو هش نشان داد که میانگین نمره رضایت تحصیلی دانشجویان رشته بهداشت محیط 44/9±31/48، بهداشت حرفه‌ای 80/7±88/53 و بهداشت عمومی 98/11±52 بوده ‌است. بین متغیرهای اشتیاق تحصیلی (عاطفی و شناختی) و رضایت تحصیلی ارتباط معناداری وجود دارد (01/0<P-Value) همچنین بین میزان رضایت تحصیلی دانشجویان با توجه به رشته تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد.
نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان داد که اشتیاق تحصیلی پیشبینی‌‌کننده معنادار رضایت تحصیلی است بنابراین پیشنهاد ‌می‌شود دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی، انگیزشی و نیز جلسات تبیین حرفه و پتانسیل‌های تخصصی ادامه تحصیل جهت تقویت رضایت از تحصیل و اشتیاق تحصیلی دانشجویان دانشکده بهداشت برنامه‌ریزی گردد.
متن کامل [PDF 478 kb]   (258 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/8/12 | پذیرش: 1401/12/27 | انتشار: 1401/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.