دوره 9، شماره 2 - ( تابستان 1401 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 30-20 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 12686
Ethics code: IR.SSU.REC.1400.204

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Keshmiri F, Heydari A S. Meta-evaluation of the quality evaluation mechanism of teaching faculty members based on educational documentation. DSME 2022; 9 (2) :20-30
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-368-fa.html
کشمیری فاطمه، حیدری عاطفه السادات. فراارزشیابی مکانیسم ارزشیابی کیفیت آموزش اعضای هیات‌علمی براساس مستندات آموزشی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی 1401; 9 (2) :30-20

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-368-fa.html


کارشناسی ارشد، ارزیابی فناوری سلامت، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران.
چکیده:   (106 مشاهده)
مقدمه: مطالعه حاضر با هدف فراارزشیابی مکانیسم ارزشیابی کیفیت آموزش اعضای هیات‌علمی براساس مستندات آموزشی اعضای هیات‌علمی در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام شده است.
روش‌ها: این مطالعه، توسعه‌ای است که براساس رویکرد فراارزشیابی استافل بیم، در چهار بعد فراارزشیابی شامل "سودمندی"، "مناسب بودن"، "قابلیت اجرا" و "دقت" انجام شد. در مطالعه حاضر مکانیسم ارزشیابی کیفیت آموزش اعضای هیات‌علمی براساس مستندات آموزشی اعضای هیات‌علمی با استفاده از استانداردهای استافل بیم مورد ارزشیابی قرار گرفت. استاندارد "سودمندی" دارای هفت نشانگر، "قابلیت اجرا"، سه نشانگر، "مناسب بودن، هشت نشانگر "دقت" دارای دوازده نشانگر می‌باشند.
یافته‌ها: نتایج فراارزشیابی مکانیسم ارزشیابی کیفیت آموزش اعضای هیات‌علمی براساس مستندات آموزشی نشان داد بیشترین نمره کل مربوط به استاندارد "دقت" و کمترین نمره کلی مربوط به استاندارد "قابلیت اجرا" (7) است. همچنین درصد قدرت فراارزشیابی در دو استاندارد "دقت (93/75 درصد)" و "سودمندی (85/5 درصد" در سطح عالی ارزیابی شد و درصد قدرت در استاندارد "قابلیت اجرا (58/3 درصد" در پایین‌ترین رتبه گزارش شد. درصد قدرت فراارزشیابی در استاندارد "مناسب بودن (2/74 درصد)" در سطح خیلی‌خوب ارزیابی شد.
نتیجهگیری: نتایج حاضر نشان داد مکانیسم ارزشیابی کیفیت عملکرد اعضای هیات‌علمی با استفاده از مستندات آموزشی به عنوان یکی از رویکردهای مناسب در ارزشیابی اساتید است. به نظر می‌رسد به‌کارگیری این مکانیسم می‌تواند به ارزیابی با "دقت" کافی و "سودمندی" مناسب کمک کند و رعایت اصول اخلاقی و "قابلیت اجرا" را در سیستم‌های ارزشیابی اساتید بهبود دهد.
 
متن کامل [PDF 646 kb]   (90 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/5/31 | پذیرش: 1401/9/14 | انتشار: 1401/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.