Research code: 12686
Ethics code: IR.SSU.REC.1400.204
کارشناسی ارشد، ارزیابی فناوری سلامت، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران.
چکیده: (1308 مشاهده)
مقدمه: مطالعه حاضر با هدف فراارزشیابی مکانیسم ارزشیابی کیفیت آموزش اعضای هیاتعلمی براساس مستندات آموزشی اعضای هیاتعلمی در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام شده است.
روشها: این مطالعه، توسعهای است که براساس رویکرد فراارزشیابی استافل بیم، در چهار بعد فراارزشیابی شامل "سودمندی"، "مناسب بودن"، "قابلیت اجرا" و "دقت" انجام شد. در مطالعه حاضر مکانیسم ارزشیابی کیفیت آموزش اعضای هیاتعلمی براساس مستندات آموزشی اعضای هیاتعلمی با استفاده از استانداردهای استافل بیم مورد ارزشیابی قرار گرفت. استاندارد "سودمندی" دارای هفت نشانگر، "قابلیت اجرا"، سه نشانگر، "مناسب بودن، هشت نشانگر "دقت" دارای دوازده نشانگر میباشند.
یافتهها: نتایج فراارزشیابی مکانیسم ارزشیابی کیفیت آموزش اعضای هیاتعلمی براساس مستندات آموزشی نشان داد بیشترین نمره کل مربوط به استاندارد "دقت" و کمترین نمره کلی مربوط به استاندارد "قابلیت اجرا" (7) است. همچنین درصد قدرت فراارزشیابی در دو استاندارد "دقت (93/75 درصد)" و "سودمندی (85/5 درصد" در سطح عالی ارزیابی شد و درصد قدرت در استاندارد "قابلیت اجرا (58/3 درصد" در پایینترین رتبه گزارش شد. درصد قدرت فراارزشیابی در استاندارد "مناسب بودن (2/74 درصد)" در سطح خیلیخوب ارزیابی شد.
نتیجهگیری: نتایج حاضر نشان داد مکانیسم ارزشیابی کیفیت عملکرد اعضای هیاتعلمی با استفاده از مستندات آموزشی به عنوان یکی از رویکردهای مناسب در ارزشیابی اساتید است. به نظر میرسد بهکارگیری این مکانیسم میتواند به ارزیابی با "دقت" کافی و "سودمندی" مناسب کمک کند و رعایت اصول اخلاقی و "قابلیت اجرا" را در سیستمهای ارزشیابی اساتید بهبود دهد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/5/31 | پذیرش: 1401/9/14 | انتشار: 1401/10/10