مقالات در انتظار انتشار 1404                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 12363
Ethics code: (IR.IUMS.FMD.REC.1399.217)

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی ایران
چکیده:   (46 مشاهده)
ارزیابی مهارت‌های بالینی یکی از ارکان کلیدی در آموزش علوم پزشکی است که تأثیر زیادی بر کیفیت عملکرد فارغ‌التحصیلان دارد. روش‌های سنتی ارزیابی مانند امتحانات شفاهی و غیرساختاریافته، به دلیل مشکلاتی همچون عدم پایایی و روایی کافی، نمی‌توانند صلاحیت‌های بالینی را به‌طور جامع بسنجند. آزمون گروهی ساختارمند عینی (GOSCE) به‌عنوان یک روش نوین ارزیابی، توانایی ارزیابی مهارت‌های پیچیده‌ای مانند کار تیمی و ارتباطات حرفه‌ای را فراهم می‌آورد. این تحقیق به بررسی مقبولیت و قابلیت اجرایی آزمون GOSCE در رشته هوشبری در دانشگاه علوم پزشکی ایران پرداخته است.

روش‌ها: این مطالعه توصیفی-مقطعی  است که؛ در سال ۱۴۰۰ و در دانشکده پیراپزشکی این دانشگاه انجام شد. شرکت‌کنندگان شامل نه عضو هیئت علمی با حداقل سه سال سابقه تدریس و ۱۸ دانشجوی ترم آخر بودند. داده‌ها از طریق پرسشنامه‌های استاندارد رضایت‌سنجی (با آلفای کرونباخ 85/0) و قابلیت اجرایی (با آلفای کرونباخ 72/0) جمع‌آوری شد.

یافته‌ها: میانگین مقبولیت آزمون GOSCE از دیدگاه اساتید 66/98 و از دیدگاه دانشجویان 27/98 بود که هر دو بالاتر از حد قابل قبول (۶۰) قرار داشت. همچنین، نمره قابلیت اجرایی کلی آزمون 22/113 بود که نشان‌دهنده قابلیت اجرای بالای این آزمون بود. تحلیل‌ها نشان داد که تفاوت معنی‌داری بین دیدگاه اساتید و دانشجویان وجود ندارد.
نتیجه‌گیری: آزمون GOSCE مقبولیت و قابلیت اجرایی بالایی دارد و می‌تواند به‌عنوان یک روش مکمل در ارزیابی مهارت‌های بالینی به‌ویژه در رشته هوشبری استفاده شود. پیشنهاد می‌شود مطالعات بیشتری برای بررسی اثرات بلندمدت این روش انجام گیرد.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/7/28 | پذیرش: 1404/8/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License