دوره 12، شماره 2 - ( تابستان 1404 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 204-193 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 12363
Ethics code: (IR.IUMS.FMD.REC.1399.217)


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghassabichorsi M, Sohrabi Z, Soltani Arabshahi S K, Sedigh Maroufi S, Alizadeh S. Acceptability and feasibility of an group objective structured clinical examination from the perspective of faculty members and anesthesiology students at Iran University of Medical Sciences.. DSME 2025; 12 (2) :193-204
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-530-fa.html
قصابی چورسی مهدی، سهرابی زهره، سلطانی عربشاهی سید کامران، صدیق معروفی شهنام، علیزاده سمیه. مقبولیت و قابلیت اجرایی آزمون گروهی ساختارمند عینی از دیدگاه اعضای هیأت علمی و دانشجویان هوشبری دانشگاه علوم پزشکی ایران. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1404; 12 (2) :193-204

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-530-fa.html


دکترای آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش، دانشکده علوم پزشکی اسفراین، اسفراین، ایران.
چکیده:   (441 مشاهده)
هدف: ارزیابی مهارت‌های بالینی یکی از ارکان کلیدی در آموزش علوم پزشکی است که تأثیر زیادی بر کیفیت عملکرد فارغ‌التحصیلان دارد. روش‌های سنتی ارزیابی مانند امتحانات شفاهی و غیرساختاریافته، به دلیل مشکلاتی همچون عدم پایایی و روایی کافی، نمی‌توانند صلاحیت‌های بالینی را به‌طور جامع بسنجند. آزمون گروهی ساختارمند عینی (GOSCE) به‌عنوان یک روش نوین ارزیابی، توانایی ارزیابی مهارت‌های پیچیده‌ای مانند کار تیمی و ارتباطات حرفه‌ای را فراهم می‌آورد. این تحقیق به بررسی مقبولیت و قابلیت اجرایی آزمون GOSCE در رشته هوشبری در دانشگاه علوم پزشکی ایران پرداخته است.
روش‌ها: این مطالعه توصیفی-مقطعی  است که؛ در سال ۱۴۰۰ و در دانشکده پیراپزشکی این دانشگاه انجام شد. شرکت‌کنندگان شامل نه عضو هیئت علمی با حداقل سه سال سابقه تدریس و ۱۸ دانشجوی ترم آخر بودند. داده‌ها از طریق پرسشنامه‌های استاندارد رضایت‌سنجی (با آلفای کرونباخ 0/85) و قابلیت اجرایی (با آلفای کرونباخ 0/72) جمع‌آوری شد.
یافته‌ها: میانگین مقبولیت آزمون گروهی ساختارمندی عینی GOSCE از دیدگاه اساتید 98/66 و از دیدگاه دانشجویان 98/27 بود که هر دو بالاتر از حد قابل قبول (۶۰) قرار داشت. همچنین، نمره قابلیت اجرایی کلی آزمون 113/22 بود که نشان‌دهنده قابلیت اجرای بالای این آزمون بود. تحلیل‌ها نشان داد که تفاوت معنی‌داری بین دیدگاه اساتید و دانشجویان وجود ندارد.
نتیجه‌گیری: آزمون گروهی ساختارمند عینی ((GOSCE مقبولیت و قابلیت اجرایی بالایی دارد و می‌تواند به‌عنوان یک روش مکمل در ارزیابی مهارت‌های بالینی به‌ویژه در رشته هوشبری استفاده شود. پیشنهاد می‌شود مطالعات بیشتری برای بررسی اثرات بلندمدت روش ((GOSCE انجام گیرد.
 
متن کامل [PDF 705 kb]   (126 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/5/28 | پذیرش: 1404/6/3 | انتشار: 1404/6/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License