Research code: ۴۰۲۰۲۹۴
Ethics code: IR.NASRME.REC.1403.012
Raadabadi M, Rashidpour P, Alavi Z S, Keshmiri F. Development of Program Evaluation Framework of Clinical Education based on 4C/ID: A Validation Study. DSME 2025; 12 (1) :23-32
URL:
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-475-fa.html
رعدآبادی مهدی، رشیدپور پروانه، علوی زهره سادات، کشمیری فاطمه. طراحی چارچوب ارزشیابی برنامهای دورهی آموزش بالینی بر اساس مدل طراحی آموزشی چهار مؤلفهای. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1404; 12 (1) :23-32
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-475-fa.html
دانشیار، گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران. & مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی، تهران، ایران.
چکیده: (980 مشاهده)
هدف: بهکارگیری مدلها و الگوهای مبتنی بر شواهد در طراحی ارزشیابی برنامه میتواند نقش مهمی در کاربرد نتایج آنها داشته باشد. پژوهش حاضر باهدف طراحی و روانسنجی ابزار ارزشیابی گروههای آموزش بالینی بر اساس مدل 4C/ID انجام شد.
روشها: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی و در سال 1402-1403 در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام شد. مطالعه در دو فاز شامل 1) تدوین ابزار 2) بررسی روایی و انسجام درونی ابزار انجام شد. در مرحله اول با استفاده از بررسی متون و پنل خبرگان، گویه های اولیه ابزار طراحی شد. گویه های ابزار بر اساس رویکرد قیاسی در چهار حیطه شامل اهداف آموزشی و وظایف یادگیری، منابع حمایتی، فرصتهای تکرار و تمرین و اطلاعات رویهای در رویدادهای آموزشی طبقهبندی شد. در مرحله دوم، روایی و پایایی ابزار ارزیابی شد. دادهها با استفاده از میانگین، انحراف معیار و درصد خلاصهسازی شد. همچنین از آلفای کرونباخ جهت بررسی انسجام درونی ابزار استفاده شد.
نتایج: در این پژوهش روایی و پایایی ابزار موردبررسی تائید شد. نتایج سنجش روایی محتوایی کمی نشان داد شاخص CVR کلیه گویه ها شاخص بالای 49/0 و در بخش شاخص CVI کلیه گویه ها شاخص بالای 79/0 را کسب کردند. پرسشنامه شامل 23 سؤال و 100 گویه نهایی شد. همچنین انسجام درونی پرسشنامه 93/0 است که سطح مطلوب پایایی را نشان میدهد.
نتیجهگیری: نتایج حاضر نشان داد با توجه به تائید اعتبار این ابزار میتوان از آن بهعنوان ابزار ارزشیابی برنامه آموزش بالینی در برنامههای آموزشی علوم پزشکی استفاده کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/6/18 | پذیرش: 1403/11/7 | انتشار: 1404/3/31