دوره 12، شماره 1 - ( بهار 1404 )                   جلد 12 شماره 1 صفحات 32-23 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: ۴۰۲۰۲۹۴
Ethics code: IR.NASRME.REC.1403.012


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Raadabadi M, Rashidpour P, Alavi Z S, Keshmiri F. Development of Program Evaluation Framework of Clinical Education based on 4C/ID: A Validation Study. DSME 2025; 12 (1) :23-32
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-475-fa.html
رعدآبادی مهدی، رشیدپور پروانه، علوی زهره سادات، کشمیری فاطمه. طراحی چارچوب ارزشیابی برنامه‌ای دوره‌ی آموزش بالینی بر اساس مدل طراحی آموزشی چهار مؤلفه‌ای. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1404; 12 (1) :23-32

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-475-fa.html


دانشیار، گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران. & مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی، تهران، ایران.
چکیده:   (980 مشاهده)
هدف: به‌کارگیری مدل‌ها و الگوهای مبتنی بر شواهد در طراحی ارزشیابی برنامه می‌تواند نقش مهمی در کاربرد نتایج آن‌ها داشته باشد. پژوهش حاضر باهدف طراحی و روان‌سنجی ابزار ارزشیابی گروه‌های آموزش بالینی بر اساس مدل 4C/ID انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی و در سال 1402-1403 در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام شد. مطالعه در دو فاز شامل 1) تدوین ابزار 2) بررسی روایی و انسجام درونی ابزار انجام شد. در مرحله اول با استفاده از بررسی متون و پنل خبرگان، گویه های اولیه ابزار طراحی شد. گویه های ابزار بر اساس رویکرد قیاسی در چهار حیطه شامل اهداف آموزشی و وظایف یادگیری، منابع حمایتی، فرصت‌های تکرار و تمرین و اطلاعات رویه‌ای در رویدادهای آموزشی طبقه‌بندی شد. در مرحله دوم، روایی و پایایی ابزار ارزیابی شد.  داده‌ها با استفاده از میانگین، انحراف معیار و درصد خلاصه‌سازی شد. همچنین از آلفای کرونباخ جهت بررسی انسجام درونی ابزار استفاده شد.
نتایج: در این پژوهش روایی و پایایی ابزار موردبررسی تائید شد. نتایج سنجش روایی محتوایی کمی نشان داد شاخص CVR کلیه گویه ها شاخص بالای 49/0 و در بخش شاخص CVI کلیه گویه ها شاخص بالای 79/0 را کسب کردند. پرسشنامه شامل 23 سؤال و 100 گویه نهایی شد. همچنین انسجام درونی پرسشنامه 93/0 است که سطح مطلوب پایایی را نشان می‌دهد.
نتیجه‌گیری: نتایج حاضر نشان داد با توجه به تائید اعتبار این ابزار می‌توان از آن به‌عنوان ابزار ارزشیابی برنامه آموزش بالینی در برنامه‌های آموزشی علوم پزشکی استفاده کرد.

 
متن کامل [PDF 618 kb]   (50 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/6/18 | پذیرش: 1403/11/7 | انتشار: 1404/3/31

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License