Kheirkhah D, Haji Hadian Z, Dahim A, Yavari M, Azadchehar M J, Sharif M R et al . Medical interns’ Satisfaction With the Quality of Clinical Training in the Internal Emergency Department of Shahid Beheshti Hospital in Kashan, Iran. DSME 2023; 9 (4) :62-71
URL:
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-407-fa.html
خیرخواه داود، حاجیهادیان زهرا، داهیم علی رضا، یاوری مریم، آزادچهر محمد جواد، شریف محمدرضا و همکاران.. بررسی میزان رضایتمندی کارورزان پزشکی از کیفیت آموزش بالینی در بخش اورژانس داخلی مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی کاشان. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1401; 9 (4) :62-71
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-407-fa.html
مرکز تحقیقات بیماریهای عفونی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران.
چکیده: (1196 مشاهده)
مقدمه مشخصه مهم آموزش عالی در 4 دهه گذشته، گسترش سریع مؤسسات آموزش عالی در کشورها بوده است. بنابراین ارزشیابی و ارتقای خدمات آموزشی بایستی با جدیت انجام شود. در راستای بررسی خدمات آموزشی در سازمانهای دانشمحور، آگاهی از میزان رضایت دریافتکنندگان خدمات، از اساسیترین مکانیسمهای مدیریتی است که از اهمیت بسزایی برخوردار است. این مطالعه با هدف بررسی رضایتمندی کارورزان پزشکی از کیفیت آموزش بالینی در بخش اورژانس داخلی مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی کاشان در سال 1401 انجام شده است.
روش ها این مطالعه به روش توصیفیمقطعی انجام شد. جامعه موردمطالعه 100 نفر ازکارورزان بخش اورژانس داخلی بیمارستان شهید بهشتی بودند که به روش آسان وارد مطالعه شدند. ابزارجمعآوری اطلاعات پرسشنامه محققساخته بود. پس از جمعآوری اطلاعات، تحلیل در نسخه 16 نرمافزار SPSS انجام شد.
یافته ها از دیدگاه 56 درصد کارورزان، کیفیت آموزش بالینی در بخش اورژانس بیمارستان شهید بهشتی کاشان در حد متوسط بوده است و 38 درصد از آنها کیفیت آموزش را در حد مطلوب دانستند. همچنین از بین مؤلفههای کیفیت آموزش، بالاترین درصد امتیاز کسبشده (بیشترین رضایت) مربوط به کیفیت آموزش انجام اقدامات درمانی اصلی (71/3) بوده است و کیفیت آموزش مهارتهای اصلی، کیفیت زمان سپریشده در بخش اورژانس و کیفیت آموزش اساتید بهترتیب با امتیاز درصدی 69/9، 64/8 و 59/1 در رتبههای بعدی قرار دارند.
نتیجه گیری برای ارتقاء کیفیت آموزش بالینی کارورزان پزشکی دستورالعملهای وزارت متبوع، بررسی نظرات فراگیرندگان اهمیت زیادی دارد. باتوجهبه نتایج بهدستآمده از بخش اورژانس داخلی میتوان در برنامهریزیهای آموزشی، بر این آموزشها و افزایش سهم آن در آموزش بالینی تأکید کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1401/5/20 | پذیرش: 1401/6/20 | انتشار: 1401/10/11