جدول شماره 3).
بحث
امروزه یادگیری در محیطهای بالینی، قسمت مهمی از برنامه درسی آموزش پزشکی است. کم شدن موارد بستری بیماران و کوتاه شدن مدتزمان بستری از یکسو و لزوم آشنایی فراگیران پزشکی با انواع بیماریهای شایع از سوی دیگر، موجب میشود، آموزش بالینی سرپایی روزبهروز از اهمیت بیشتری برخوردار شود. درمانگاههای آموزشی بهعنوان یکی از ارکان اصلی در آموزش پزشکی دانشجویان مطرح است که برگزاری صحیح آن میتواند کارآموزان، کارورزان و دستیاران را ازنظر نحوه تعامل با بیمار و استراتژیهای تشخیصی و درنهایت قضاوت بالینی مناسب، توانمند کند [19]. از سویی محیط اصلی تأثیرگذار بر دانشجویان پزشکی، محیط یادگیری بالینی است که به آنها کمک میکند آموزش نظری خود را با مهارتهای بالینی تلفیق کنند. ازآنجاییکه محیط یادگیری را فقط میتوان ازطریق نتایج آن ارزیابی کرد، به نظر میرسد فرایند یادگیری بهعنوان مهمترین نتیجه، انتخاب مناسبی برای ارزیابی آن باشد [20، 21]. همچنین برای ارتقای کیفیت یادگیری لازم است تا نقاط ضعف محیط آموزشی شناسایی و تقویت شود. بنابراین باید به ادراک فراگیران در جهت بهبود محیط یادگیری اهمیت بیشتری داده شود [22]. بنابراین ارزیابی محیط آموزشی درمانگاهی در بیمارستانهای دانشگاه علومپزشکی جهرم از دیدگاه دانشجویان پزشکی براساس یک پرسشنامه استاندارد میتواند به توسعه آموزش پزشکی کمک شایانی کند. میانگین نمره کلی ارزیابی دانشجویان پزشکی از محیط آموزشی درمانگاهی در بیمارستانهای دانشگاه علومپزشکی جهرم 0/50±2/23 بوده است که در سطح متوسط قرارداشته است.
نتایج مطالعه احمدی و محمدزاده ﻧﺸﺎندهنده رﺿﺎیﺖ نسبی و ﻣﺘﻮﺳﻂ داﻧﺸﺠﻮیﺎن پزشکی از ﻣﺤﯿﻂ آموزشی درمانگاهی ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎن طالقانی بود [23]. همچنین در مطالعهای دیگر مشاهده شد ارزیابی اساتید از وضعیت آموزش درمانگاهی و شرایط آن در درمانگاه بیمارستان موردنظر در سطح متوسط است [24]. همچنین در مطالعهای دیگر مشاهده شد وضعیت محیط آموزشی سرپایی در جامعه موردپژوهش در وضعیت نیمهمطلوب قرار دارد [19].
باتوجهبه نتایج مطالعه حاضر و دیگر مطالعات مشابه میتوان برداشت کرد ضعفها و محدودیتهای متعددی در حیطههای مختلف ارزیابی محیط آموزشی درمانگاهی از دیدگاه دانشجویان پزشکی وجود دارد که بایستی در جعت رفع و بهبود آنها اقدام کرد تا به نمره بالاتری از ارزیابی و کیفیت دست پیدا کنیم، زیرا محیط آموزشی سازنده و باکیفیت موجب افزایش شوق و انگیزه یادگیرنده میشود. سایر نتایج مطالعه حاضر نشان دادند در حیطههای ارزیابی محیط آموزشی درمانگاهی، میانگین نمره توانمندی اساتید بالینی، فعالیت در عرصه بالینی و مراقبت از بیمار، تخصیص وقت برای فعالیتهای غیربالینی، زیرساخت، مهارتهای بالینی، سنجش و بازخورد، در سطح متوسط و میانگین نمره حیطههای اطلاعات، ارتباطات و فناوری و نظارت بالینی پایینتر از حد متوسط قرار دارند. در مطالعه مشابه دیگری نشان داده شد در بین حیطهها بیشترین امتیاز مربوط به حیطههای مهارتهای بالینی و توانمندی اساتید بالینی و کمترین امتیاز مربوط به حیطه اطلاعات، ارتباطات و فناوری بود [23].
در مطالعه مشابه دیگری مشاهده شد حیطههای توانمندی اساتید بالینی، فعالیت در عرصه بالینی و مراقبت از بیمار، تخصیص وقت برای فعایتهای غیربالینی، زیرساخت، مهارتهای بالینی و سنجش و بازخورد بهترتیب بیشترین نمره را به خود اختصاص دادند [18]. در مطالعهای دیگر مشخص شد حیطههای توانمندی اساتید بالینی، فعالیت در عرصه بالینی و مراقبت از بیمار و مهارتهای بالینی بیشترین امتیاز را در ارزیابی کسب کردند، اما در حیطههای تخصیص وقت برای فعایتهای غیربالینی، زیرساخت، سنجش و بازخورد، اطلاعات، ارتباطات و فناوری و نظارت بالینی از دیدگاه دستیاران دارای امتیاز کمتری بودند [19].
در مطالعه مشابه دیگری مشاهده شد بیشترین امتیاز نمره ارزیابی مربوط به مهارتهای بالینی و کمترین میانگین امتیاز مربوط به نظارت بالینی بوده است [16]. باتوجهبه نتایج مطالعه حاضر و نتایج مطالعات مشابه مشخص است اکثر شرکتکنندگان به حیطههای اطلاعات، ارتباطات و فناوری و نظارت کمترین امتیاز را تخصیص دادهاند. بنابراین لازم است مدیران آموزشی درصدد رفع مشکلات موجود عمل کنند تا اثربخشی آموزشهای درمانگاهی به حداکثر بازده خود نزدیک شوند. درنهایت مشخص شد میانگین نمره ارزیابی دانشجویان پزشکی از محیط آموزشی درمانگاهی در بیمارستانهای دانشگاه علومپزشکی جهرم برحسب مشخصات جمعیتشناختی معنیدار نیست. در مطالعهای دیگر نیز مشخص شد نمرات تمامی حیطهها و نمره کلی بین زنان و مردان تفاوت معنیداری ندارد.
این یافتهها مشابه مطالعات صورتگرفته در مالزی و شیلی است [16، 23، 25]. اما در مطالعهای دیگر مشخص شد دانشجویان متأهل میانگین بالاتری را در دیدگاهشان نسبت به حیطه توانمندی اساتید بالینی و دانشجویان مذکر میانگین بالاتری را در دیدگاهشان نسبت به حیطه اطلاعات، ارتباطات و فناوری کسب کردهاند [16]. همچنین در مطالعه مشابه دیگری نشان داده شد که بین متغیرهای جنسیت، سن و سال تحصیلی با میانگین نمرههای هریک از حیطههای محیط آموزشی درمانگاهی تفاوت معنیداری وجود ندارد [18]. باتوجهبه نتایج پیشگفت روشن شد که اطلاعات جمعیتشناختی تأثیری در ارزیابی محیط آموزشی درمانگاهی ندارد و بایستی به فاکتورهای دیگر که نقش کلیدی و تأثیرگذار دارند توجه بیشتری کرد.
نتیجهگیری
نتایج مطالعه حاضر نشان دادند میانگین نمره کلی ارزیابی دانشجویان پزشکی از محیط آموزشی درمانگاهی در بیمارستانهای دانشگاه علومپزشکی جهرم در سطح متوسط قرار دارد. بنابراین پیشنهاد میشود که نقاط قوت موجود در ارزیابی بیشترتقویت شود و نقاط ضعف پس از بررسیهای کارشناسانه برطرف شوند تا روزبهروز به کیفیت آموزش درمانگاهی و سرپایی افزوده شود تا در آینده کیفیت خدمات سلامت افزایش پیدا کند.
از محدودیتهای اصلی مطالعه حاضر میتوان به کم بودن مطالعات خارجی جهت مقایسه با نتایج مطالعه موجود و همچنین همکاری نکردن برخی پزشکان جهت تکمیل پرسشنامه و شرکت در پژوهش اشاره کرد که با توضیح دادن اهداف پژوهش برای آنها تا حدودی مشکل موجود مرتفع شد.
از نقاط قوت مطالعه موجود میتوان به شرکت مرتبههای مختلف گروه پزشکی اشاره کرد، اما از نقاط ضعف آن میتوان به دستهبندی نکردن رزیدنتها ازنظر رشته درسی اشاره کرد. از دیگر نقاط ضعف مطالعه موجود و سایر مطالعات مشابه میتوان به این نکته اشاره کرد که پرسشنامه سنجش محیط آموزشی درمانگاهی در اصل به زبان اسپانیایی ساختار یافته است و بایستی به زبان انگلیسی یا سایر زبانها هم ترجمه و اعتبار آن مجدداً چک شود. از دیگر نقاط ضعف مطالعه موجود میتوان به ارزیابی آموزشی محیط درمانگاهی فقط در بین دانشجویان پزشکی اشاره کرد که لازم است در دیگر گروههای آموزشی هم مورد بررسی قرار گیرد.
ملاحظات اخلاقی
پیروی از اصول اخلاق پژوهش
این مطالعه در کمیته اخلاق پزشکی دانشگاه علومپزشکی جهرم با کد اخلاق IR.JUMS.REC.1402.068 تصویب شده است.
حامی مالی
این مطالعه مورد حمایت مالی دانشگاه علومپزشکی جهرم است.
مشارکت نویسندگان
تمام نویسندگان در آمادهسازی این مقاله مشارکت داشتند.
تعارض منافع
هیچ تضاد منافعی در این مطالعه وجود ندارد.
تشکر و قدردانی
از واحد توسعه تحقیقات بالینی بیمارستان پیمانیه شهرستان جهرم بابت همکاری در اجرای این مطالعه قدردانی میشود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |