دوره 10، شماره 1 - ( 2-1402 )                   جلد 10 شماره 1 صفحات 59-50 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Eftekharian F, Mehrpour A M, Kalani N, Sahraei R. Evaluation of the Educational Environments of Clinics in Hospitals Affiliated To Jahrom University of Medical Sciences Based on the Perception of Medical Students. DSME 2023; 10 (1) :50-59
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-421-fa.html
افتخاریان فاطمه، مهرپور امیر محمد، کلانی نوید، صحرایی رضا. ارزیابی محیط آموزشی درمانگاهی در بیمارستان‌های دانشگاه علوم‌پزشکی جهرم از دیدگاه دانشجویان پزشکی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1402; 10 (1) :50-59

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-421-fa.html


گروه بیهوشی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران.
چکیده:   (381 مشاهده)
مقدمه محیط آموزشی یکی از عوامل بسیار مهم در رشد و کیفیت آموزش به حساب می‌آید. امروزه آموزش پزشکی به‌دلیل تأثیر مستقیمی که بر سلامتی بیماران دارد مهم تلقی می‌شود. محیط آموزشی باکیفیت می‌تواند موجب ترغیب فراگیران در یادگیری مطالب شود. آنچه مهم است توجه به آموزش سرپایی و درمانگاهی به‌عنوان بخش مهمی از آموزش بالینی است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر ارزیابی محیط آموزشی در درمانگاه‌های بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم‌پزشکی جهرم از دیدگاه دانشجویان و بر‌اساس پرسش‌نامه سنجش محیط آموزشی درمانگاهی  بود.
روش ها این مطالعه به روش توصیفی‌مقطعی با مشارکت دانشجویان پزشکی به‌عنوان جامعه آماری پژوهش انجام شد که در جمع‌آوری اطلاعات از روش نمونه‌گیری سرشماری استفاده شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسش‌نامه سنجش محیط آموزشی درمانگاهی بود که شامل 2 قسمت اطلاعات جمعیت‌شناختی شرکت‌کنندگان و قسمت اختصاصی بود که با 50 سؤال به‌صورت 5 گزینه‌ای فهرست و درجه‌بندی شده بود. 
یافته ها میانگین نمره کلی ارزیابی دانشجویان پزشکی از محیط آموزشی درمانگاهی در بیمارستان‌های دانشگاه علوم‌پزشکی جهرم 0/50±‌2/23 بود که در سطح متوسط قرار داشت. همچنین در حیطه‌های ارزیابی محیط آموزشی درمانگاهی‌، میانگین نمره توانمندی اساتید بالینی، فعالیت در عرصه بالینی و مراقبت از بیمار، تخصیص وقت برای فعالیت‌های غیربالینی، زیر‌ساخت، مهارت‌های بالینی، سنجش و بازخورد، در سطح متوسط و میانگین نمره حیطه‌های اطلاعات‌، ارتباطات و فناوری و نظارت بالینی پایین‌تر از حد متوسط قرار داشتند. دیگر نتایچ نشان دادند میانگین نمره ارزیابی دانشجویان پزشکی از محیط آموزشی درمانگاهی در بیمارستان‌های دانشگاه علوم‌پزشکی جهرم برحسب مشخصات جمعیت‌شناختی معنی‌دار نیستند (0/05
نتیجه گیری میانگین نمره کلی ارزیابی دانشجویان پزشکی از محیط آموزشی درمانگاهی در بیمارستان‌های دانشگاه علوم‌پزشکی جهرم در سطح متوسط قرار دارد. بنابراین پیشنهاد می‌‌شود برنامه‌ریزان و کارشناسان حیطه آموزش پزشکی به شناسایی نقاط ضعف و قوت پرداخته و به افزایش کیفیت آموزش‌های درمانگاهی و سرپایی بپردازند.
متن کامل [PDF 4334 kb]   (186 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (80 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/10/27 | پذیرش: 1401/11/26 | انتشار: 1402/1/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License