چکیده: (2657 مشاهده)
هدف: توجه به راهبردهای یادگیری خودتنظیمی یکی از اهداف عالی و مؤلفههای کلیدی بهداشت روانی در دانشجویان است. لذا این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر اشتیاق تحصیلی، نگرش به خلاقیت و انسجام تحصیلی اجرا شد.
روشها: این پژوهش به روش نیمه تجربی و به صورت طرح آزمایش پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه انجام شد. نمونه پژوهش ۴۰ نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سال تحصیلی 98-97 بودند که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه های استاندارد اشتیاق تحصیلی شافلی، نگرش به خلاقیت چارلز. لی. شیفرن و انسجام تحصیلی پاسکارلا و ترنین و اجرای پکیج آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی جمع آوری شد. تحلیل اطلاعات به دست آمده از طریق نرم افزار SPSS و با استفاده از تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافته ها: یافته ها بیانگر آن بود که بین میانگین نمرات پس آزمون نمرات اشتیاق تحصیلی (04/73)، نگرش به خلاقیت (85/43) و انسجام تحصیلی (2/60) در گروه آزمایش تفاروت معنی دار وجود دارد در حالی که این تفاوت معنی دار در گروه کنترل مشاهده نشد. نتایج نشان داد که آموزش تفکر انتقادی باعث افزایش اشتیاق تحصیلی، نگرش به خلاقیت و انسجام تحصیلی در دانشجویان می شود.
نتیجه گیری: با توجه به اینکه به کارگیری آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر اشتیاق تحصیلی، نگرش به خلاقیت و انسجام تحصیلی تاثیر مثبت دارد و موجب افزایش این متغیرهای در دانشجویان می گردد، برگزاری دوره هایی در این زمینه در مراکز آموزش عالی و مدارس توصیه می شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/2 | پذیرش: 1399/6/25 | انتشار: 1400/1/10