دوره 8، شماره 1 - ( بهار 1400 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 23-32 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amirian L, Farokhche M, Padervand P, Sepahvand F, Vafapour H. The Effect of Teaching Self-Regulated Learning Strategies on Academic Attitude, Attitude to Creativity, and Academic Cohesion in Medical Sciences Students of Lorestan. DSME. 2021; 8 (1) :23-32
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-277-fa.html
امیریان لیلا، فرخچه مهدی، پادروند پیمان، سپهوند فرحناز، وفاپور حسنا. تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر اشتیاق تحصیلی، نگرش به خلاقیت و انسجام تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی لرستان. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1400; 8 (1) :23-32

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-277-fa.html


چکیده:   (179 مشاهده)
هدف: توجه به راهبردهای یادگیری خودتنظیمی یکی­ از اهداف عالی و مؤلفه­های کلیدی بهداشت روانی در دانشجویان است. لذا این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر اشتیاق تحصیلی، نگرش به خلاقیت و انسجام تحصیلی اجرا شد.
روش­ها: این پژوهش به روش نیمه ­تجربی و به صورت طرح آزمایش پیش ­آزمون- پس ­آزمون با گروه گواه انجام شد. نمونه پژوهش ۴۰ نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سال تحصیلی 98-97 بودند که با روش نمونه ­گیری در دسترس انتخاب شدند. داده ­ها از طریق پرسشنامه ­های استاندارد اشتیاق تحصیلی شافلی، نگرش به خلاقیت چارلز. لی. شیفرن و انسجام تحصیلی پاسکارلا و ترنین و اجرای پکیج آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی جمع ­آوری شد. تحلیل اطلاعات به ­دست آمده از طریق نرم­ افزار SPSS و با استفاده از تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافته ­ها: یافته­ ها بیان­گر آن بود که بین میانگین نمرات پس ­آزمون نمرات اشتیاق تحصیلی (04/73)، نگرش به خلاقیت (85/43) و انسجام تحصیلی (2/60) در گروه آزمایش تفاروت معنی­ دار وجود دارد در حالی که این تفاوت معنی ­دار در گروه کنترل مشاهده نشد. نتایج نشان داد که آموزش تفکر انتقادی باعث افزایش اشتیاق تحصیلی، نگرش به خلاقیت و انسجام تحصیلی در دانشجویان می­ شود.
نتیجه­ گیری: با توجه به این­که به ­کارگیری آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر اشتیاق تحصیلی، نگرش به خلاقیت و انسجام تحصیلی تاثیر مثبت دارد و موجب افزایش این متغیرهای در دانشجویان می ­گردد، برگزاری دوره ­هایی در این زمینه در مراکز آموزش عالی و مدارس توصیه می­ شود.
متن کامل [PDF 544 kb]   (88 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/2 | پذیرش: 1399/6/25 | انتشار: 1400/1/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.