Ethics code: IR.SSU.REC.1399.184
khodabakhsh M, Mahini S F, Mahmoudi S M. The Factors Related to Academic Burnout of Dental Students: A Qualitative Study in Shahid Sadougi University of Medical Sciences, Yazd, Iran. DSME 2023; 10 (3) :266-279
URL:
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-451-fa.html
بخش پاتولوژی دهان، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران.
چکیده: (130 مشاهده)
مقدمه مطالعه فرسودگی تحصیلی در دانشجویان میتواند به فهم عملکرد ضعیف تحصیلی آنها، رابطه دانشجویان با دانشگاه و شوق و اشتیاق آنها نسبت به ادامه تحصیل کمک کند. ازاینرو مطالعه حاضر با هدف تبیین تجربه فرسودگی تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی یزد انجام شد.
روش ها در این مطالعه کیفی از رویکرد تحلیل محتوا جهت کشف دلایل فرسودگی دانشجویان دندانپزشکی استفاده شد. دادهها بهوسیله مصاحبههای عمیق ونیمهساختارمند از 15 نفر از دانشجویان دانشکده دندانپزشکی شهید صدوقی یزد بهصورت حضوری جمعآوری شد. مصاحبهها پس از ضبط تبدیل به متن شد. جملات و بیانات مرتبط با هدف مطالعه از متن مصاحبهها استخراج، کدگذاری و طبقهبندی شد. دادهها به روش تحلیل محتوا، تحلیل شدند.
یافته ها نتایج مطالعه نشان داد 4 عامل اصلی فرسودگی تحصیلی دانشجویان، ضعف علمی و رفتاری اساتید، عدم رضایت از شرایط آموزشگاهی، مشکلات شخصی و مسائل اجتماعی بودند. طبقهبندی عوامل، نقش پررنگ عوامل سازمانی (اساتید و محیط دانشکده) را در فرسودگی تحصیلی دانشجویان نشان داد.
نتیجه گیری نتایج این مطالعه برای کمک به دستاندرکاران آموزشی خصوصاً اساتید دانشکده در جهت کاهش فرسودگی تحصیلی در بین دانشجویان، دستاوردهای مناسبی دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1401/12/27 | پذیرش: 1402/1/17 | انتشار: 1403/7/9