دوره 10، شماره 3 - ( پاییز 1402 )                   جلد 10 شماره 3 صفحات 279-266 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.SSU.REC.1399.184


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khodabakhsh M, Mahini S F, Mahmoudi S M. The Factors Related to Academic Burnout of Dental Students: A Qualitative Study in Shahid Sadougi University of Medical Sciences, Yazd, Iran. DSME 2023; 10 (3) :266-279
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-451-fa.html
خدابخش محمد، مهینی سید فائز، محمودی سید مصطفی. تبیین تجربه فرسودگی تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی یزد: مطالعه کیفی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1402; 10 (3) :266-279

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-451-fa.html


بخش پاتولوژی دهان، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران.
چکیده:   (130 مشاهده)
مقدمه مطالعه فرسودگی تحصیلی در دانشجویان می‌تواند به فهم عملکرد ضعیف تحصیلی آن‌ها، رابطه دانشجویان با دانشگاه و شوق و اشتیاق آن‌ها نسبت به ادامه تحصیل کمک کند. ازاین‌رو مطالعه حاضر با هدف تبیین تجربه فرسودگی تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی یزد انجام شد.
روش ها در این مطالعه کیفی از رویکرد تحلیل محتوا جهت کشف دلایل فرسودگی دانشجویان دندانپزشکی استفاده شد. داده‌ها به‌وسیله مصاحبه‌های عمیق ونیمه‌ساختارمند از 15 نفر از دانشجویان دانشکده دندانپزشکی شهید صدوقی یزد به‌صورت حضوری جمع‌آوری شد. مصاحبه‌ها پس از ضبط تبدیل به متن شد. جملات و بیانات مرتبط با هدف مطالعه از متن مصاحبه‌ها استخراج، کدگذاری و طبقه‌بندی شد. داده‌ها به روش تحلیل محتوا، تحلیل شدند.
یافته ها نتایج مطالعه نشان داد 4 عامل اصلی فرسودگی تحصیلی دانشجویان، ضعف علمی و رفتاری اساتید، عدم رضایت از شرایط آموزشگاهی، مشکلات شخصی و مسائل اجتماعی بودند. طبقه‌بندی عوامل، نقش پررنگ عوامل سازمانی (اساتید و محیط دانشکده) را در فرسودگی تحصیلی دانشجویان نشان داد.
نتیجه گیری نتایج این مطالعه برای کمک به دست‌اندرکاران آموزشی خصوصاً اساتید دانشکده در جهت کاهش فرسودگی تحصیلی در بین دانشجویان، دستاوردهای مناسبی دارد.
متن کامل [PDF 7062 kb]   (99 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (52 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/12/27 | پذیرش: 1402/1/17 | انتشار: 1403/7/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License