Ethics code: IR.MAZUMS..REC.1401.1520
Mahmodi S, Ghahrani N, Sadeghimahalli F, Siahposht Khachaki A. Relationship Between Participatory Learning and Scientific Spirit in Medical Students From Mazandaran University of Medical Sciences. DSME 2024; 10 (4) :202-213
URL:
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-439-fa.html
محمودی صابر، قهرانی نسیم، صادقی محلی فروزان، سیاه پشت خاچکی علی. بررسی رابطه یادگیری مشارکتی و روحیه علمی دانشجویان مقطع علوم پایه رشته پزشکی دانشگاه علومپزشکی مازندران. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1402; 10 (4) :202-213
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-439-fa.html
گروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران.
چکیده: (532 مشاهده)
مقدمه هدف از این مطالعه، بررسی ارتباط یادگیری مشارکتی و مؤلفههای آن با روحیه علمی دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه دانشکده پزشکی ساری است.
روش ها مطالعه موردنظر از نوع توصیفیهمبستگی است. در این مطالعه 170 دانشجوی پزشکی مقطع علوم پایه دانشگاه علومپزشکی مازندران با روش نمونهگیری تصادفی وارد تحقیق شدند. ابزار موردمطالعه 2 پرسشنامه با عنوان یادگیری مشارکتی با 3 مؤلفه پویایی گروهی، انجام کار بر روی پروژه و بازخورد و پرسشنامه روحیه علمی دانشجویان بوده است. دادهها پس از جمعآوری در نرمافزار SPSS نسخه 20 وارد و یافتهها با انجام آمار توصیفی و آمار استنباطی با انجام آزمونهای همبستگی تحلیل شد.
یافته ها در این مطالعه ۱۷۰ دانشجوی علوم پایه ازطریق روش نمونهگیری تصادفی با استفاده از جدول مورگان وارد مطالعه شدند. میانگین نمره کلی یادگیری مشارکتی در مطالعه برابر با 43/98 است که نشاندهنده آن است که در جو سازمان تا حدودی یادگیری مشارکتی وجود دارد . میانگین نمره روحیه علمی در مطالعه ما برابر با 74/68 بود که بیانگر روحیه علمی بالاست. روحیه علمی با یادگیری مشارکتی و تمام مؤلفههای آن ارتباط معنیداری دارد. میانگین نمره روحیه علمی و مؤلفه پویاییهای گروهی از یادگیری مشارکتی بهطور معنیداری در دانشجویان دختر موردبررسی بیشتر از دانشجویان پسر بود.
نتیجه گیری نتایج این مطالعه نشان از همبستگی مثبت میان روحیه علمی و یادگیری مشارکتی میان دانشجویان علوم پایه داشت. دانشجویان دختر بهطور معنیداری روحیه علمی بالاتری دارند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/11/26 | پذیرش: 1401/12/16 | انتشار: 1402/10/11