Research code: 991554
Ethics code: IR.MUMS.MEDICAL.REC.1399.726
Mahdavi Rashed M, Khoroushi F, Khadem Rezaiyan M, Arefi Eivari A. The Effect of Case-based Learning Method on Medical Imaging Prescription Skills of Radiology Interns: A Quasi-experimental Study. DSME 2024; 10 (4) :238-247
URL:
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-434-fa.html
مهدوی راشد مسعود، خروشی فرزانه، خادم رضائیان مجید، عارفی ایوری امیر. بررسی تأثیر یادگیری مبتنی بر مورد در آموزش نسخهنویسی رادیولوژی در کارآموزان پزشکی: یک مطالعه نیمه تجربی قبل و بعد از مداخله. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1402; 10 (4) :238-247
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-434-fa.html
گروه رادیولوژی ، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
چکیده: (331 مشاهده)
مقدمه دانشجویان پزشکی در رادیولوژی آموزش کافی نمیبینند و این منجر به درخواستهای غیرضروری در آینده و مخاطرات سلامتی و مالی ناشی از آن خواهد شد. مطالعه کنونی با هدف تعیین تأثیر یادگیری مبتنی بر مورد در نسخهنویسی رادیولوژی بهصورت مستقل بر ارتقای این مهارت در دانشجویان پزشکی مقطع کارآموزی انجام شد.
روش ها این مطالعه بهصورت مداخله نیمهتجربی در سالهای تحصیلی 1400 تا 1402 در دانشگاه علومپزشکی مشهد و در میان کارآموزان بخش رادیولوژی انجام شد. تمامی کارآموزان این بازه (گروه کنترل، دانشجویان کارآموز 3 دوره اول و گروه آزمایش،کارآموزان 3 دوره بعدی) نمونه مطالعه را تشکیل دادند. مداخله توسط برگزاری 2 کلاس نسخهنویسی براساس شیوه یادگیری مبتنی بر مورد با تدریس اساتید رادیولوژی در طول دوره رادیولوژی و اخذ پیشآزمون و پسآزمون ابتدا و انتهای هر دوره جهت سنجش دانش نسخهنویسی دانشجویان انجام پذیرفت. در گروههای آزمایش، پرسشنامه رضایتسنجی نیز اخذ شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 26 استفاده شد. برای مقایسه نمرات از آزمون تی دانشجویی، برای متغیرهای کمی از آزمون تی مستقل و برای مقایسه متغیرهای کیفی در 2 گروه از آزمون کایدو یا فیشر استفاده شد. سطح معناداری در تمامی آزمونها کمتر و مساوی 0/05 در نظر گرفته شد.
یافته ها نتایج حاصل از تکمیل فرم رضایتسنجی، نشاندهنده نمره بیشتر از حد متوسط و رضایت از برگزاری کلاسها بود. نمره پیشآزمون در گروه کنترل برابر 2/36±9/40 و در گروه آزمایش 2/43±9/74 بود. نمره پسآزمون نیز در گروه کنترل برابر 2/32±10/39 و در گروه آزمایش برابر 2/4±11/34 بود. 2 گروه در نمره پسآزمون اختلاف معناداری داشتند (047/P=0). به دلیل اختلاف معنادار 2 گروه در برخی متغیرهای زمینهای، پس از تعدیل متغیر سن و تعداد بخشهای گذراندهشده، پس از استفاده از مدل رگرسیون خطی، ضریب رگرسیونی گروه معنیدار نبود.
نتیجه گیری برگزاری کلاس آموزش نسخهنویسی برپایه شیوه یادگیری مبتنی بر مورد میتواند با افزایش رضایت کارآموزان از دوره کارآموزی رادیولوژی همراه باشد. پیشنهاد میشود مطالعات بعدی با حجم نمونه بیشتر و با در نظر گرفتن مشوقهایی برای جلوگیری از ریزش دانشجویان انجام شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/4/15 | پذیرش: 1402/7/2 | انتشار: 1402/10/11