Ethics code: IR.SSU.DENTISTRY.REC.1400.1106
Roustaeizade Shooroki Z, Foroutan-Eghlidi R, Owlia F. Explaining the Characteristics of a Good Professor Based on the Perceptions of Dental Students: A Qualitative Study. DSME 2022; 9 (4) :34-47
URL:
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-403-fa.html
روستایی زاده شورکی زهرا، فروتن اقلیدی رویا، اولیاء فاطمه. تبیین ویژگیهای یک استاد خوب: یک مطالعه کیفی براساس دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1401; 9 (4) :34-47
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-403-fa.html
گروه بیماریهای دهان و فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران.
چکیده: (705 مشاهده)
مقدمه کیفیت تجربه آموزشی دانشجویان بهشدت با ویژگیهای اساتید آنها مرتبط است. ارزشیابی عملکرد اساتید توسط دانشجویان میتواند آینده شغلی اساتید و آموزش را ارتقاء دهد. ازاینرو مطالعه حاضر با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی شهید صدوقی یزد در ارتباط با ویژگیهای استاد خوب انجام شد.
روش ها مطالعه کیفی حاضر با رویکرد تحلیل محتوا جهت کشف ویژگیهای یک استاد خوب در سال 1400 استفاده شد. دیدگاه 18 نفر از دانشجویان دندانپزشکی بهوسیله مصاحبه نیمه ساختاریافته استخراج شد. مصاحبهها پس از ضبط در متن وارد شد. جملات و بیانات مرتبط با هدف مطالعه از متن مصاحبهها استخراج، کدگذاری و طبقهبندی و دادهها به روش تحلیل محتوا، تحلیل شدند.
یافته ها باتوجهبه مضامین بهدستآمده از صحبتهای شرکتکنندگان ویژگیهای استاد خوب تحت سه مضمون اصلی؛ ویژگیهای فردی، ویژگیهای علمی و ویژگیهای حرفهای دستهبندی شد. ویژگیهای فردی به 4 مضمون فرعی تدریس، اخلاق، شخصیت و ارتباطات تقسیمبندی شدند. برای مضامین اصلی ویژگیهای علمی و حرفهای که برای هر کدام دو مضمون فرعی تدریس و اخلاق در نظر گرفته شد.
نتیجه گیری براساس درک دانشجویان شرکتکننده در این مطالعه، «استاد خوب» استادی است که ویژگیهای خوب فردی، علمی و حرفهای را توأم دارا باشد. بررسی بیشتر برای مشخص کردن ویژگیهای یک استاد خوب در سایر رشتههای مرتبط با پزشکی توصیه میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/12/19 | پذیرش: 1401/1/31 | انتشار: 1401/10/11