مقدمه: مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر دوره آموزش مجازی آمار زیستی براساس رویکرد یادگیری مبتنی بر مفهوم بر یادگیری و رضایتمندی دانشجویان انجام شد. روشها: مطالعه حاضر نیمه تجربی است که در سال 1400-1401 انجام شد. شرکتکنندگان 31 نفر از دانشجویان کارشناسی مدیریت فناوری اطلاعات سلامت بودند. در این مطالعه 19 نفر از دانشجویان در گروه مداخله و 12 نفر در گروه کنترل در مطالعه وارد شدند. در گروه مداخله، آموزش مجازی براساس یادگیری مبتنی بر مفهوم و در گروه کنترل آموزش مجازی براساس محتوای الکترونیکی کلاسیک ارائه شد. میزان یادگیری فراگیران با استفاده از سوالات مبتنی بر سناریو ارزیابی شد. ارزیابی رضایتمندی بسته آموزشی با استفاده از پرسشنامه(QUIS) Questionnaire for User Interface Satisfactionاز دیدگاه دانشجویان انجام شد. دادهها با استفاده از شاخصهای توصیفی و آزمونهای تیتک نمونهای و آنالیز کوواریانس تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد نمرات گروه مداخله (80/0) 73/16 و گروه کنترل (31/1) 5/14 که به طور معنیدار متفاوت بوده است. (00001/0P-Value< ). نتایج ارزیابی نقشههای مفهومی در گروه مداخله در پایان دوره با (37/1) 18 در سطح مطلوب گزارش شد. میانگین نمره کلی کاربردپذیری بسته آموزشی در سطح خوب با میانگین و انحراف معیار (09/1) 40/7 گزارش شد. نتیجهگیری: استفاده از رویکرد مبتنی بر مفهوم با تاکید بر ایجاد ساختارهای شناختی فرصت مناسبی را برای یادگیری معنادار فراهم کند و بهکارگیری آموختهها در موقعیتهای جدید را تسهیل کند. بنابراین استفاده از رویکرد آموزش مبتنی بر مفهوم در برنامههای آموزش مجازی پیشنهاد میگردد. |
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |