دوره 9، شماره 3 - ( پاییز 1401 )                   جلد 9 شماره 3 صفحات 18-10 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 4000178
Ethics code: IR.RUMS.REC.1400.240

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghi M, shakiba E. Evaluation of the quality of clinical education from the viewpoint of Rafsanjan dental school students. DSME 2022; 9 (3) :10-18
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-379-fa.html
صادقی مصطفی، شکیبا الهام. ارزیابی کیفیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان دانشکده‌ دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1401; 9 (3) :10-18

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-379-fa.html


دانشجوی دکترای تخصصی دندانپزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران.
چکیده:   (584 مشاهده)
چکیده
مقدمه: برای بهبود و ارتقاء کیفیت آموزش بالینی، بررسی مستمر وضعیت موجود لازم است تا نقاط قوت و ضعف آن شناسایی گردد. هدف این مطالعه تعیین کیفیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان دانشکده دندانپزشکی رفسنجان بود.
روش‌ها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی و مقطعی، روی 108 نفر دانشجویان سال‌های چهارم، پنجم و ششم دانشکده دندانپزشکی رفسنجان در سال 1400 به روش سرشماری انجام شد. 89 نفر پرسشنامه‌ها را برگرداندند. داده‌ها از طریق پرسشنامه جمع‌آوری و با نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. پرسشنامه شامل سوالات دموگرافیک و 26 سوال در پنج بعد کیفیت آموزشی با مقیاس لیکرت بود. حداقل نمره 26 و حداکثر 130 است. توصیف داده‌ها با آمار توصیفی و تحلیل کیفیت آموزشی بخش‌های بالینی با توجه توزیع نرمال داده‌ها با آمار تحلیلی پارامتریک (آنووا، تی‌تست و پیرسون) انجام شد (05/0=α).
یافته‌ها: میانگین سنی دانشجویان 2±83/23، 49 نفر دختر و 40 نفر پسر بودند. میانگین نمرات نشان داد مهمترین و بی‌اهمیت‌ترین عامل مؤثر در کیفیت آموزش بالینی به ترتیب مربوط به حیطه‌های برخورد با دانشجو و ارزیابی بود. بخش جراحی بیشترین کیفیت و بخش ترمیمی کمترین کیفیت در مقایسه بخش‌های بالینی داشتند. بر اساس آزمون پیرسون بین سال ورودی دانشجویان با کیفیت بالینی هر یک از بخش‌ها رابطه معناداری وجود نداشت (005/0>P-Value ).
نتیجه‌گیری: از راهکارهای مهم در افزایش سطح کمی و کیفی کارکرد بخش‌های بالینی دندانپزشکی، شناخت و آگاهی مسئولان دانشکده از میزان کیفیت آموزش بالینی بخش‌های گوناگون است. پیشنهاد می‌گردد با بررسی مستمر وضع موجود و تحلیل مسائل و شناسایی مشکلات سبب ارتقاء کیفیت آموزش شوند.

واژه‌های کلیدی: کیفیت، آموزش، دندانپزشکی.
متن کامل [PDF 482 kb]   (314 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/8/22 | پذیرش: 1402/3/7 | انتشار: 1401/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.