دوره 9، شماره 2 - ( تابستان 1401 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 60-53 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: IR.BUMS.REC.1401.203
Ethics code: IR.BUMS.REC.1401.203

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dashtgard A, Baghernezhad F, Mohsenizadeh S M. Students' attitudes towards using social media WhatsApp and Telegram messaging platforms. DSME 2022; 9 (2) :53-60
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-372-fa.html
دشتگرد علی، باقرنژاد فاطمه، محسنی زاده سید مصطفی. نگرش دانشجویان نسبت به بهره‌گیری از شبکه‌های مجازی واتساپ و تلگرام. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1401; 9 (2) :53-60

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-372-fa.html


دکترای تخصصی، آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.
چکیده:   (821 مشاهده)
مقدمه: در زمان اپیدمی کووید 19، دانشجویان با استفاده از روش‌های مجازی، آموزش‌ها را دریافت کردند. شبکه‌های مجازی می‌تواند ابزاری برای ارتباط موثر دانشجویان با یکدیگر و استاد شود. این مطالعه با هدف بررسی نگرش دانشجویان در رابطه با استفاده از شبکه‌های مجازی در آموزش انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه از نوع توصیفی می‌باشد. در این مطالعه 58 دانشجوی دانشکده‌های پرستاری و مامایی و بهداشت عمومی قاین شرکت نمودند. در ابتدای سال تحصیلی گروه‌های واتساپی و تلگرام به تفکیک هر درس مجازی تشکیل شد و در پایان ترم تحصیلی پرسشنامه‌ای محقق‌ساخته در گروه‌های مذکور گذاشته شد و از دانشجویان خواسته شد در صورت تمایل پرسشنامه را تکمیل کنند. پرسشنامه شامل 20 سوال در رابطه با نگرش دانشجویان در بهره‌گیری از واتساپ در آموزش براساس یک طیف 5 درجه‌ای لیکرت تنظیم گردید. دامنه نمرات از 100-20 بود.
یافته‌ها : میانگین نمره نگرش نسبت به استفاده واتساپ و تلگرام در فرایند آموزش 31/4 از 5 نمره بود. نتایج نشان داد که 100 درصد دانشجویان معتقد بودند با استفاده از واتساپ و تلگرام سریع‌تر و آسان‌تر از مشاوره و راهنمایی استاد استفاده می‌کنند. 96 درصد از استفاده واتساپ و تلگرام در فرآیند آموزش رضایت داشته‌اند. همچنین 93 درصد دانشجویان استفاده از واتساپ و تلگرام را مکمل خوبی برای سامانه‌های آموزش می‌دانند.
نتیجه‌گیری: با توجه به گستردگی شبکه‌های اجتماعی و نگرش مناسب دانشجویان نسبت به استفاده از این شبکه‌ها در آموزش، بهره‌گیری از این ظرفیت در ارتقای کیفیت آموزش، ارتقای مشارکت، اطلاع‌رسانی سریع و اشتراک‌گذاری علمی اهمیت دارد.
متن کامل [PDF 342 kb]   (845 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/6/19 | پذیرش: 1401/12/24 | انتشار: 1401/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.