دوره 9، شماره 2 - ( تابستان 1401 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 19-11 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadri M, Cheraghi P, Doosti-Irani A, Aliabadi M, Afshari M. Ethical criteria in e-learning during the outbreak of COVID-19 from the perspective of students, faculty and educational administrators: A qualitative study. DSME 2022; 9 (2) :11-19
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-360-fa.html
صدری محدثه، چراغی پروین، دوستی ایرانی امین، علی آبادی محسن، افشاری مریم. ضوابط اخلاقی در آموزش مجازی در دوران شیوع کووید 19 از دیدگاه دانشجویان، اساتید و مدیران آموزشی: یک مطالعه‌ی کیفی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی 1401; 9 (2) :19-11

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-360-fa.html


گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، پژوهشکده علوم و فناوری بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
چکیده:   (107 مشاهده)
مقدمه: شیوع بیماری کووید 19 دانشگاه‌ها را با چالش‌های بی‌شماری در زمینه‌ی آموزش دانشجویان رو به رو ساخت. لذا، مطالعه‌ی حاضر با هدف تبیین معیارهای ضوابط اخلاقی در آموزش مجازی در دوران شیوع کووید 19 از دیدگاه دانشجویان، اساتید و مدیران آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام گردید.
روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه‌ی کیفی با استفاده از رویکرد تحلیل محتوای کیفی بود. مطالعه با مشارکت 30 نفر از دانشجویان، اساتید و مدیران آموزشی که از طریق نمونه‌گیری مبتنی بر هدف انتخاب شده بودند، انجام شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه عمیق استفاده شد. جهت تحلیل داده‏ها از رویکردElo  وKyngas  استفاده شد. همچنین برای افزایش اعتماد و اعتبار علمی نتایج از روش‏های لینکلون و گوبا استفاده شد.
یافته‌ها: 16 نفر دانشجو در مقاطع تحصیلی مختلف، 10 استاد و 4 مدیر آموزش در مطالعه شرکت کردند. پس از جمع‏آوری مصاحبه‏های عمیق و تحلیل آن‌ها در مرحله‌ی اول در مجموع 193 کد اولیه استخراج گردید. با توجه به اهداف مطالعه، کدهای اولیه مشابه با هم ادغام شد و به تدریج مراحل تلخیص کامل و در طبقات مربوطه جایگذاری گردید. در بررسی ضوابط اخلاقی در آموزش مجازی مجموعاً سه طبقه اصلی ضوابط آموزشی فراگیران، ضوابط آموزشی اساتید و ضوابط سازمان و تعداد 27 زیر طبقه گزارش گردید.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه، مشخص شد که چالش‌های آموزش مجازی جنبه‌های متنوعی دارد. این بنابراین با توسعه‌ی زیرساخت‌های لازم، تولید و به اشتراک‌گذاری نرم‌‌افزارهای آموزشی تعامل‌محور و استفاده از تجربیات دیگر سازمآن‌ها و سایر کشورها می‌توان تأثیر این نوع آموزش را افزایش داد.
متن کامل [PDF 607 kb]   (44 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/3/13 | پذیرش: 1401/8/11 | انتشار: 1401/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.