دوره 4، شماره 1 - ( بهار- تابستان 1396 )                   جلد 4 شماره 1 صفحات 89-76 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ziaee S. Instructor’s Support in Clinical Setting from Midwifery Students’ Viewpoints. DSME 2017; 4 (1) :76-89
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-136-fa.html
ضیائی سهیلا. حمایت مربی در محیط بالینی از دیدگاه دانشجویان مامایی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1396; 4 (1) :76-89

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-136-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کازرون
چکیده:   (6297 مشاهده)

مقدمه وهدف: اگر چه مربیگری یک ارتباط حمایتی در کمک به  توسعهی حرفهای و پذیرش نقش  فرد است؛ اما دقیقا مشخص نیست که از نظر دانشجویان کدام  گفتار، رفتار و عملکرد مربی حمایتی است. لذا بررسی حاضر با هدف تعیین مصادیق حمایت مربی در محیط بالینی از نظر دانشجویان مامایی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون طراحی و اجرا شد.

روش‌ ها: در این مطالعه از دو روش تحلیل محتوا و توصیفی- تحلیلی برای کسب اطلاعات استفاده شد. در ابتدا ،برای یافتن مصادیق حمایت مربی از دانشجو، از 30 دانشجوی مامایی ترم 6 خواسته شد؛  تجارب بالینی خود که در آن احساس دریافت حمایت از سوی مربی داشته اند و تجاربی که نیاز به حمایت از سوی مربی داشته؛ اما حمایتی دریافت نکرده اند، را با توضیح حمایت دریافت شده و حمایت مورد نیازِ دریافت نشده، مکتوب کنند. سپس، کدهای بدست آمده از تحلیل تجارب مکتوب دانشجویان، به صورت 19موقعیت حمایتی بالینی در سه بعد اطلاعاتی، ابزاری و عاطفی نوشته شد و جهت تایید از نظر سایر دانشجویان، در قالب پرسشنامه در اختیار 100 دانشجو ترم 6 و بالاتر (به استثنای 30 دانشجوی اولیه) قرار گرفت؛ که به طریق سرشماری تعیین شده بودند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات مرحله دوم، از نرم افزار SPSS نسخه 19 استفاده شد. برای بیان فراوانی پذیرش هر موقعیت حمایتی و  تفاوتهای احتمالی نظرات بین گروههای مختلف دانشجویی به ترتیب از آزمونهای توصیفی و آزمون مربع کای استفاده شد.

یافته ها: در فرآیند تحلیل محتوا، سه طبقه اصلی ( حمایت عاطفی، ابزاری و اطلاعاتی) و 6 طبقه فرعی (احترام، تقویت اعتماد به نفس، تقویت استقلال، کاهش تنش، نیازآموزشی و ارائه بازخورد) از 20 کد استخراج شده از بررسی دست نوشتهها استنتاج شد؛ و تم اصلی پذیرش دانشجو در محیط بالینی به عنوان دانشجو از مجموعه یافتهها برگزیده شد. در بررسی توصیفی، فروانی پاسخها نشان داد که 66/80% دانشجویان یکی از رفتارهای عاطفی مربی ، 70% یکی از اقدامات ابزاری و 41% یکی از رفتارهای اطلاعاتی و بازخوردی را حمایتی دانسته اند. دریافت اعتماد به نفس (97%)، سرزنش نشدن (87%)، اجازه تکرار پروسیجر بر بیمار تا کسب موفقیت (87%)، با ارزش جلوه دادن عملکرد دانشجو(84%)، اجازه کار بدون نظارت بدنبال اولین اقدام قابل قبول یا در رابطه با آموختههای قبلی (78%)  از مصادیق حمایت مربی از نظر دانشجویان بود.

نتیجه‌گیری: دانشجویان مورد مطالعه رفتارهای عاطفی و کمکهای ابزاری مربی را بیشتر از عملکرد آنها در ارائه اطلاعات و بازخورد حمایتی دانسته اند؛ که توجه مربیان محترم و تجدید نظر آنها در عملکرد را می‌طلبد.

متن کامل [PDF 331 kb]   (1565 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1395/9/27 | پذیرش: 1396/2/19 | انتشار: 1396/4/21

Tables [PDF 212 KB]  (132 دریافت)
فهرست منابع
1. 1. Baraz S, Memarian R, Vanaki Z. Learning challenges of nursing students in clinical environments: A qualitative study in Iran. Journal of Education and Health Promotion 2015; 4:52.
2. 2. Okoronkwo I L, Onyia-Pat J-L, E. Agbo M-A , U. Okpala P, C. Ndu A. Students’ perception of effective clinical teaching and teacher behaviour . Open Journal of Nursing 2013; 3(1):63-70.
3. 3. Kaphagawaniand N. C. And Useh U. Analysis of Nursing Students Learning Experiences in Clinical Practice: Literature Review. © Kamla-raj 2013. Ethno Med 2013; 7(3):181-5.
4. 4. Aghamohammadi-Kalkhoran M, Karimollahi M, Abdi R. Iranian staff nurses' attitudes toward nursing students. Nurse Educ To¬day 2011; 31(5):477–81.
5. 5. Joolaee S, Ashghali Farahani M, Jafarian Amiri SR, and Varaei S. Support in Clinical Settings as Perceived by Nursing Students in Iran: A Qualitative Study. Nurs Midwifery Stud. 2016 March; 5(1):e31292.
6. 6. Pillay P, Mtshali NG. Clinical supervision and support for bridg¬ing programme students in the greater Durban area. Curationis 2008; 31(4):46–56.
7. 7. Papp I, Markkanen M, Von Bonsdorff, M. Clinical environment as a learningenvironment: student nurses perceptionconcerning clinical learning experiences. Nurse Education Today 2003; 23(4):262-8.
8. 8. Muleya, C.M. Marshall, J. Ashwin, C. Nursing and Midwifery Students’ Perception and Experiences of Mentorship: A Systematic Review. Open Journal of Nursing 2015; 5:571-86.
9. 9. Poorghaneh P, Hosseini MA. The Role of Nursing Staff in Nursing Students' Learning in Clinical Settings. J Med Educ Dev. 2010; 3(4):7–11. [In Persian]
10. 10. Ohaja Magdalena. Support for Learning In The Clinical Area: TheExperience Of Post-Registration Student Midwives. AISHE-J, 2010; 2(1):14.1.
11. 11. Vaismoradi M, Salsali M, Ahmadi F. Perspectives of Iranian male nursing students regarding the role of nursing education in developing a professional identity: a content analysis study. Jpn J Nurs Sci 2011; 8(2):174–83.
12. 12. Jokelainen M, Turunen H, Tossavainen K, Jamookeeah D , Coco K. A systematic review of mentoringnursing students in clinical placements. Journal of Clinical Nursing.2011; 20(19-20):2854–67.
13. 13. Jokelainen M, Jamookeeah D, Tossavainen K , Turunen H. Finnish and British mentores' conceptions of facilitating nursing students' placement learning and professional development. Nurse Education in Practice 2013; 13(1):61–7.
14. 14. Bahador H, Faraji armaki A, Ghorbani R, Dehghani E. Effective factors on Communication between Teacher and Student; Medical students of Basic Sciences Level View .Quarterly of Education strategies in Medical Sciences 2014; 6(4):195-200. [In Persian]
15. 15. Yazdankhah Fard M, Pouladi S, Kamali F, Zahmatkeshan N,Mirzaei K, Akbarian S, et al. Stressing factor in clinical education: the viewpoint of student. Iranian Journal of Medical Education 2009; 8(2):341-50. [In Persian]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.