مقدمه و هدف: بکارگیری صرف روشهای آموزش سنتی، پاسخگوی نیاز تعلیم و تربیت امروزه نیست؛ در نظامهای آموزشی امروزی، شیوههای جدید و فعال تدریس در فرآیند یاددهی- یادگیری مورد توجه بسیار قرار گرفته است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی تاٌثیر آموزش مبتنی بر الگوی طراحی یادگیری زایشی بر میزان یادگیری دانشجویان رشته پرستاری در درس فیزیولوژی بود.
روش ها: در این پژوهش از طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. تعداد 30 نفر از دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری ملایر به روش نمونهگیری در دسترس از کل جامعهآماری دانشجویان پرستاری انتخاب و به تصادف در دو کلاس 15 نفره گماشته شدند. به گروه آزمایش محتوای درس فیزیولوژی به روش الگوی طراحی یادگیری زایشی و به گروه کنترل همان محتوا بدون طراحی آموزشی و در قالب کتاب درسی ارائه شد. ابزار مورد استفاده شامل آزمونهای یادگیری (پیشآزمون-پسآزمون با پایایی روش بازآزمایی 89/0 و با تأیید روایی صوری توسط اساتید به عنوان متخصص موضوع) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون آماری کوواریانس (آنکوا) با کمک نرمافزار SPSS نسخه 18 استفاده شد.
یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد میزان یادگیری درس فیزیولوژی در دانشجویانی که با الگوی طراحی یادگیری زایشی آموزش دیدهاند، نسبت به دانشجویانی که به صورت سنتی آموزش دیدهاند، بیشتر است.
نتیجهگیری: با توجه به تأثیر الگوی طراحی یادگیری زایشی بر میزان یادگیری درس فیزیولوژی، بکارگیری این الگو به طراحان و مجریان آموزش دستاندرکار در حوزه آموزش پزشکی توصیه میشود.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |