دوره 4، شماره 1 - ( بهار- تابستان 1396 )                   جلد 4 شماره 1 صفحات 16-26 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sarikhani R, Moosavipour S, Feyz abadi N, Rahimi E, Zare M. The Effect of Instruction Based Generative Learning Design on Nursing Students’ Physiology Learning . DSME. 2017; 4 (1) :16-26
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-127-fa.html
ساریخانی راحله، موسوی پور سعید، فیض آبادی نرگس، رحیمی الهام، زارع محمد. تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی طراحی یادگیری زایشی بر میزان یادگیری دانشجویان رشته پرستاری در درس فیزیولوژی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1396; 4 (1) :16-26

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-127-fa.html


دانشگاه اراک
چکیده:   (1489 مشاهده)

مقدمه و هدف:  بکارگیری صرف روش‌های آموزش سنتی، پاسخگوی نیاز تعلیم و تربیت امروزه نیست؛ در نظام‌های آموزشی امروزی، شیوه‌های جدید و فعال تدریس در فرآیند یاددهی- یادگیری مورد توجه بسیار قرار گرفته است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی تاٌثیر آموزش مبتنی بر الگوی طراحی یادگیری زایشی بر میزان یادگیری دانشجویان رشته پرستاری در درس فیزیولوژی بود.

روش ها: در این پژوهش از طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد. تعداد 30 نفر از دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری ملایر به روش نمونه‌گیری در دسترس از کل جامعه‌آماری دانشجویان پرستاری انتخاب و به تصادف در دو کلاس 15 نفره گماشته شدند. به گروه آزمایش محتوای درس فیزیولوژی به روش الگوی طراحی یادگیری زایشی و به گروه کنترل همان محتوا بدون طراحی آموزشی و در قالب کتاب درسی ارائه شد. ابزار مورد استفاده شامل آزمون‌های یادگیری (پیش‌آزمون-پس‌آزمون با پایایی روش بازآزمایی 89/0 و با تأیید روایی صوری توسط اساتید به عنوان متخصص موضوع) بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون آماری کوواریانس (آنکوا) با کمک نرم‌افزار SPSS نسخه 18 استفاده شد.

یافته ها: یافته‌های پژوهش نشان داد میزان یادگیری درس فیزیولوژی در دانشجویانی که با الگوی طراحی یادگیری زایشی  آموزش دیده‌اند، نسبت به دانشجویانی که به صورت سنتی آموزش دیده‌اند، بیشتر است.

نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر الگوی طراحی یادگیری زایشی بر میزان یادگیری درس فیزیولوژی، بکارگیری این الگو به طراحان و مجریان آموزش دست‌اندرکار در حوزه آموزش پزشکی توصیه می‌شود.

متن کامل [PDF 388 kb]   (707 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۸/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۰/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۴/۲۱

Tables [PDF 196 KB]  (47 دریافت)
فهرست منابع
1. Noroozi D, Razavi A. Instructional design principles. Tehran: samt press; 2012. [In Persian]
2. Yasbolaghi Sharahi B, Zare M, Sarikhani R. Effects of the Bybee (5E) teaching method on learning and Retention in the Basic Concepts of Nursing. 3 JNE 2016; 5(1) :30-7.
3. Hasanpor dehkordi A, kheiri S, shahrani M. The effect of teaching using, problem base learning and lecture on behavior, attitude and learning of nursing (BSc) students. J Shahrekord Univ Med Sci 2006; 8(3):76-82. ]In Persian[
4. Zolfaghari M, Mehrdad N, Parsa Yekta Z, Salmani Barugh N, Bahrani N. The Effect of Lecture and E-learning Methods on Learning Mother and Child Health Course in Nursing Students. Iranian Journal of Medical Education 2007;7(3):31-9. ]In Persian[
5. Sarikhani R. The effect of education on based on the pattern design generative learning of cognitive load, learning and retention secondary school biology lesson Malayer City 95-94 school year. [Thesis]. Iran, Arak: University of Arak; 2016. ]In Persian]
6. Lee HW, Lim KY, Grabowski BL. Generative learning: Principles and implications for making meaning. In M. J. Spector, P. Driscoll (Eds.), in: Handbook of research and educational communications and technology.3th Ed. New York, NY: Taylor & Francis Group; 2008.
7. Wittrock MC. Generative teachining of comprehension. Elementary school Journal 1991 ;92:167-82.
8. Lee HW. The Effects of Generative Learning Strategy Prompts and Metacognitive Feedback on Learners' Self-Regulation, Generation Process, and Achievement. [PhD Thesis ]. Pennsylvania State: The Pennsylvania State University; 2008.
9. Zanganeh H. Design and Validation of model based generative learning theory to develop high-level learning outcomes of learners. [PhD Thesis]. Iran, Tehran: University of Allameh Tabatabai, Faculty of Psychology and Educational Sciences; 2013. ]In Persian]
10. Fardanesh H. the theoretical foundations of educational technology. 2th Ed. Tehran: samt press; 2008. ]In Persian]
11. Zanganeh H, Fardanesh H. instructional design model based Generative learning theory. Journal of Medical Education Development Horizons 2010; 4(1). ]In Persian]
12. Wittrock MC. Generative processes of comprehension. Educational psychologist 1990; 24:345-76.
13. Kourilsky M, Wittrock MC. Verbal and Graphical Strategies in the Teaching of Economics. Teaching and Teacher Education 1987; 3(1):1-12.
14. Grabowski BJ. Generative learning contributions to the design of instruction and learning.[On Line]. 2004. Available from: http://www.aect.org/edtech/28.pdf.
15. Benjamin Toddler E. Generative Learning Versus Traditional Lecture in Resume Instruction. [PhD Thesis]. California: California University press; 2000.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.