دوره 3، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1395 )                   جلد 3 شماره 2 صفحات 83-75 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi Y, Khazaei L. Investigating the Role of University Structural and Management Factors in Increasing Education-Oriented Research Projects from Faculty Members Point of View. DSME 2016; 3 (2) :75-83
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-117-fa.html
محمدی یحیی، خزاعی لیلی. بررسی نقش عوامل ساختاری و مدیریتی دانشگاه در افزایش انجام انجام طرح‌های تحقیقاتی درزمینه آموزش علوم پزشکی از دیدگاه اعضاء هیات علمی بیرجند. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1395; 3 (2) :75-83

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-117-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
چکیده:   (4764 مشاهده)

چکیده

مقدمه و هدف: از وظایف یک عضو هیات علمی در دانشگاههای علوم پزشکی، تحقیق و پژوهش است. در عمل مشاهده می‌گردد بیشتر اساتید به سمت کارهای پژوهشی رشته تخصصی خود گرایش دارند و کمتر به سمت تحقیقات در حوزه آموزش، که خود از وظایف اصلی یک استاد محسوب می‌شود، علاقه‌مند هستند. بر این اساس این مطالعه، به بررسی عوامل ساختاری و مدیریتی موثر بر افزایش انجام پژوهش‌های آموزشی پرداخت.

روش‌ها: این مطالعه توصیفی تحلیلی است. جامعه هدف تمام اساتید دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بودند. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد که نمونه مورد بررسی 100نفر تعیین و به روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته 19 ماده ای که دارای 2 خرده مقیاس بود، استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه به تائید افراد صاحب نظر رسید و پایایی بر اساس شیوه آلفای کرونباخ 81% بدست آمد. برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، فراوانی) و آمار استنباطی (t تک نمونه ای ، t مستقل و تحلیل واریانس) در سطح معنی‌داری 05/0 استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که به ترتیب عامل ساختاری دانشگاه(42/1±24/4) و عامل مدیریتی دانشگاه (835/0±89/3) با افزایش انجام طرح‌های تحقیقاتی پژوهش در آموزش ارتباط دارد. همچنین نقش هر کدام از عوامل موثر بر تقویت پژوهشی در بین اساتید بر اساس جنس متفاوت بود (PValue<0/05).

نتیجه‌گیری: انجام اصلاحات ساختاری و مدیریتی، همچنین تغییر در سیاست‌های پژوهشی دانشگاه می‌‌تواند افزایش تحقیقات پژوهش در آموزش را در پی داشته باشد.

متن کامل [PDF 281 kb]   (2074 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/5/31 | پذیرش: 1395/8/23 | انتشار: 1396/1/21

Tables [PDF 386 KB]  (118 دریافت)
فهرست منابع
1. 1. Kebriyae A, Roudbari M, Rakhshaninejad M, RezaMirlotfi P. University of Medical Sciences assessment of the quality of educational services provided for them. Physician East 2004; 7 (2): 139-46. [In Persian]
2. 2. Montazer G A. Tehran, Iran: National Research Institute fo Science Policy; 2008. [In Persian]
3. 3. Behzadi H, Davarpanah MR. Factors infloencing postgrauate students' research experiences in Ferdosi Mashhad University. Psychology and Education Studies 2009 ; 10(2):228-50. [In Persian]
4. 4. YamaniDoziSorkhabi M, AminMozaffari F. Factors affecting graduate students research experiences martyr Beheshti University. University of Psychology and Education Studies2009; 10(1): 100-84. [In Persian]
5. 5. Omani A .Analysis of factors affecting the participation of faculty members in research activities and the obstacles (Case Study: College of Agriculture and Water Sciences, Islamic Azad University, Branch unit). Research, Agricultural extension and education 2011; 4 (2): 83-70. [In Persian]
6. 6. Mizani M, Khabiri M. Sajjadi N. The ability of graduate students in physical education and quality teachers tips on writing a thesis. Journal of Research and Planning in Higher Education.2011; (61): 134-111. [persian]
7. 7. Marufi Y, Kiamanesh A, Mehrmohammadi M, AliAsgari M. Teaching Quality Evaluation in Higher Education: check out some comment. Journal of Curriculum Studies 2007; 1 (5): 81-112. [In Persian]
8. 8. Shabaniwerki B, Gholizdeh H. The quality of teaching at the University. Research and Planning in Higher Education 2008; 9 (2): 62-47. [In Persian]
9. 9. Jenkins A. The relationship between teaching and research: where does geography stand and deliver? Journal of Geography in higher education 2000; 24(3): 325-51.
10. 10. Amini A. A study of research activities in skills learning, and strategies for developing these activities in view of teachers and tutors at vocational schools in Isfahan Province 2013;1(2).64-76. [In Persian]
11. 11. Zolfi Gol MA. From science development to wealth production. Rahyaft Scientific Research Policy Quarterly 2004; 33(14) 16-23. [In Persian]
12. 12. Azizi N. A study of procedures to improve research performance of scientific staff members of humanities. Rahborde Farhang 2013; 21(1)7-34. [In Persian]
13. 13. Sereshti M., Kazemian A., Daris F.. Research barriers from the viewpoint of faculty members and employees of Shahrekord University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci. 2010; 3 (2) :51-7. [In Persian]
14. 14. Khazaee L. Investigating the factors in strengthening the management incentive Vocational Education Khorasan Razavi and South Khorasan. [Thesis]. Khorasan Razavi: Islamic Azad University, Science and Research Branch of Nishapur;2015. [In Persian]
15. 15. Pezeshkirad F, Chizari M. Study of factors influencing participation in research and development activities Lm. Research and Planning in Higher Education Quarterly 2007;4(42)107-93. [In Persian]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.