مقدمه و هدف: بخش بهداشت و درمان و به خصوص کادر پرستاری تحت عنوان سازمان خدمات حرفهای شناخته میشود و به دلیل ارتباط با سلامت جامعه، نیازمند استفاده از روشهایی کارا در ارائه خدمات میباشد. این امر تنها با استفاده از روشهای نوین مدیریت اطلاعات و تخصیص زمان مناسب به مدیریت دانش امکانپذیر است. هدف از این مطالعه، مروری بر مفهوم و اجزاء مدیریت دانش و اهمیت آن در عملکرد پرستاری است.
روشها: این مطالعه در سال 1394 با مرور منابع و مقالات منتشرشده و در دسترس داخلی و خارجی مرتبط با مدیریت دانش در پرستاری و جستجو در بانکهای اطلاعاتی Pubmed، Scopus، Proquest، Elsevier، Google Scholar، Iranmedex و SID انجام گردید. محدوده زمانی انتخاب مقالات سالهای 1995 تا 2015 بود. مقالاتی که زبان اصلی آنها غیر از زبان فارسی یا انگلیسی بود، از مطالعه خارج گردید.
یافتهها: پرستاران که در عملکرد خود به طور ویژهای از مدیریت دانش استفاده میکنند، جهت اجرای فرآیند پرستاری از ترکیب دانش مراقبت بهداشتی با دانستهها و تجربیات خود بهره میگیرند. این عمل میتواند توسط فناوریهایی مثل سیستمهای مدیریت دانش و با انتخاب راهبردهای مناسب نظیر درونیسازی و برونیسازی انجام گردد.
نتیجهگیری: نحوه استفاده پرستاران از دانش و اطلاعات و کاربرد و مدیریت موثر آن در فرآیند پرستاری، تأثیر حیاتی در کیفیت مراقبت از بیمار دارد. سیستمهای مدیریت دانش پرستاری باید با استفاده از فناوری اطلاعات، از فرآیندهای مدیریت دانش در جهت ارائه موثر فرآیند پرستاری و فعالیتهای مربوطه بهره بگیرند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |