دوره 3، شماره 1 - ( بهار- تابستان 1395 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 20-34 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Atashzadeh Shorideh F, Imani E, Zagheri Tafreshi M. Reviewing knowledge management and its significance in nursing practice. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی . 2016; 3 (1) :20-34
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-103-fa.html
آتش زاده شوریده فروزان، ایمانی الهام، زاغری تفرشی منصوره. مروری بر مدیریت دانش و اهمیت آن در عملکرد پرستاری. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی . 1395; 3 (1) :20-34

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-103-fa.html


چکیده:   (808 مشاهده)

مقدمه و هدف: بخش بهداشت و درمان و به خصوص کادر پرستاری تحت عنوان سازمان خدمات حرفه‌ای شناخته می‌شود و به دلیل ارتباط با سلامت جامعه، نیازمند استفاده از روش‌هایی کارا در ارائه خدمات می‌باشد. این امر تنها با استفاده از روش‌های نوین مدیریت اطلاعات و تخصیص زمان مناسب به مدیریت دانش امکان‌پذیر است. هدف از این مطالعه، مروری بر مفهوم و اجزاء مدیریت دانش و اهمیت آن در عملکرد پرستاری است.

روش‌ها: این مطالعه در سال 1394 با مرور منابع و مقالات منتشرشده و در دسترس داخلی و خارجی مرتبط با مدیریت دانش در پرستاری و جستجو در بانک‌های اطلاعاتی Pubmed، Scopus، Proquest، Elsevier، Google Scholar، Iranmedex و SID انجام گردید. محدوده زمانی انتخاب مقالات سال‌های 1995 تا 2015 بود. مقالاتی که زبان اصلی آن‌ها غیر از زبان فارسی یا انگلیسی بود، از مطالعه خارج گردید.

یافته‌ها: پرستاران که در عملکرد خود به طور ویژه‌ای از مدیریت دانش استفاده می‌کنند، جهت اجرای فرآیند پرستاری از ترکیب دانش مراقبت بهداشتی با دانسته‌ها و تجربیات خود بهره می‌گیرند. این عمل می‌تواند توسط فناوری‌هایی مثل سیستم‌های مدیریت دانش و با انتخاب راهبردهای مناسب نظیر درونی‌سازی و برونی‌سازی انجام گردد.

نتیجه‌گیری: نحوه استفاده پرستاران از دانش و اطلاعات و کاربرد و مدیریت موثر آن در فرآیند پرستاری، تأثیر حیاتی در کیفیت مراقبت از بیمار دارد. سیستم‌های مدیریت دانش پرستاری باید با استفاده از فناوری اطلاعات، از فرآیندهای مدیریت دانش در جهت ارائه موثر فرآیند پرستاری و فعالیت‌های مربوطه بهره بگیرند.

متن کامل [PDF 1637 kb]   (718 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۳/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۵/۶/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۵/۷/۲۸

Tables [PDF 344 KB]  (15 دریافت)
ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.