مقالات در انتظار انتشار 1404                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.SSU.DENTISTRY.REC.1401.091

XML English Abstract Print


دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی، یزد، ایران
چکیده:   (31 مشاهده)
هدف: شناسایی مولفه های محیط یادگیری اثربخش می تواند به شفاف سازی محیطی که زمینه یادگیری با کیفیت و اثربخش را فراهم می کند، منجر شود و در برنامه ریزی ها و تصمیم گیری ها مورد استفاده قرار گیرد. مطالعه حاضر با هدف شناسایی ویژگی های محیط یادگیری اثربخش از دیدگاه دانشجویان دوره بالینی دندانپزشکی انجام شد.
روش‌ها: در این مطالعه کیفی، از رویکرد پدیدارشناسی برای بررسی ویژگی‌های یک محیط یادگیری مؤثر استفاده شد.. داده ها بوسیله مصاحبه های عمیق ونیمه ساختارمند از 24 دانشجوی دانشکده های دندانپزشکی شهید صدوقی یزد، مشهد و بیرجند بصورت حضوری جمع آوری شد. مصاحبه ها پس از ضبط به صورت متن برگردانده شد. جملات و بیانات مرتبط با هدف مطالعه از متن مصاحبه ها استخراج، کدگذاری و طبقه بندی شد.
نتایج: با تحلیل محتوای داده ها، ویژگی های اصلی محیط یادگیری اثربخش از دیدگاه دانشجویان مورد بررسی، در سه بعد فیزیکی (کلاس درس، بخش های بالینی و امکانات رفاهی)، بعد اجتماعی (اساتید، و پرسنل بخش) و بعد علمی (آموزش در بخش های بالینی) دسته بندی شد. طبقه بندی عوامل نقش پررنگ اساتید و امکانات دانشکده را در یادگیری دانشجویان نشان داد.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج، محیط فعلی یادگیری دانشجویان دندانپزشکی تا سطح مطلوب و مورد انتظار آنها فاصله دارد. نتایج این مطالعه می تواند برای دست اندرکاران و طراحان سیستم آموزشی دندانپزشکی مفید باشد.

mouseout="msoCommentHide('_com_1')" onmouseover="msoCommentShow('_anchor_1','_com_1')">
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1404/7/26 | پذیرش: 1404/9/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.