دکتری تخصصی، آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، نیشابور، ایران.
چکیده: (437 مشاهده)
آموزش پزشکی مدرن از زمان آغاز آموزش پزشکی سیستماتیک در سال ۱۹۱۰ تحت عنوان «گزارش فلکسنر» دستخوش تغییرات نوآورانه بسیاری شده است. پروفسور هاردن از دانشگاه داندی مدل «SPICES» را ارائه داد و استراتژیهای آموزشی نوآورانه را در مقابل روشهای سنتی تشریح کرد. او معتقد است که آموزش نوآورانه باید از «معلم محور» به «دانشجو محور» تغییر کند و یادگیری مستلزم تغییر از «جمعآوری اطلاعات» به «مبتنی بر مسئله» و همچنین از «بیمارستان محور» به «مبتنی بر جامعه» است. این مدل همچنین بیان میکند که برنامه درسی باید از «مبتنی بر رشته» به «یکپارچه/بین حرفهای»، از «برنامه استاندارد یکسان» به «انتخابی با یک برنامه اصلی» تغییر کند و یک «رویکرد سیستماتیک» از پیش برنامهریزی شده به جای «رویکرد فرصتطلبانه» در طول کارآموزی مورد نیاز است. (1).
نوع مطالعه:
نامه به سردبیر |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1404/3/10 | پذیرش: 1404/5/28 | انتشار: 1404/6/30