دوره 12، شماره 2 - ( تابستان 1404 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 148-137 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: ۳۰۷۷
Ethics code: IR.ZAUMS.REC.1400.256


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ziaei M, Abdolrazaghnejad A. Investigating the level of patient satisfaction with the medical services provided in the emergency department of Zahedan Hospital: A descriptive cross-sectional study in 2011. DSME 2025; 12 (2) :137-148
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-487-fa.html
ضیایی مریم، عبدالرزاق نژاد علی. بررسی میزان رضایتمندی بیماران از خدمات‌درمانی ارائه‌شده در بخش اورژانس بیمارستانی زاهدان: یک مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1400. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1404; 12 (2) :137-148

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-487-fa.html


دانشیار، طب اورژانس، بیمارستان خاتم الانبیاء، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران.
چکیده:   (1285 مشاهده)
هدف: با توجه به در دسترس نبودن معیاری استاندارد جهت سنجش رضایت بیماران متناسب با فرهنگ و شرایط بالینی و امکانات رفاهی بیمارستان های ایران، این مطالعه با هدف ارزیابی سطح رضایتمندی بیماران از خدمات‌درمانی ارائه‌شده در بخش اورژانس بیمارستانی با استفاده از پرسشنامه محقق‌ساخته، اعتبارسنجی‌شده صورت گرفته‌است.
روش ها: در‌این مطالعه توصیفی- مقطعی، 270 نفر از بیماران مراجعه کننده به اورژانس شفا بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) زاهدان در شش ماه اول سال 1400 مورد مطالعه قرار گرفتند. ابتدا پرسشنامه ای تهیه و تدوین شده و پس از محاسبه روایی و پایایی آن(75/0=CVR و 95/0=ضریب آلفای کرونباخ) اعتبارسنجی آن تایید شد. سپس سطح رضایتمندی بیماران با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته شامل 30 سوال ارزیابی گردید.
یافته ها:  نتایج مطالعه حاضر نشان داد که بطور کلی میزان رضایتمندی بیماران با میانگین 71/20±33/85 بطور معناداری بیش از حد متوسط بوده‌است(001/0P value=). بعلاوه دو بعد "ارتباطات" و "مراقبت‌ها و خدمات‌پزشکی" به ترتیب با میانگین 42/1±02/3 و 28/1±24/3 بیشترین نمره رضایتمندی را داشته‌اند. بیماران از "رعایت حریم خصوصی" و "خدمات‌ترخیص" به ترتیب با میانگین 24/1±16/2 و 18/1±96/1 کمترین رضایت را داشته‌اند. همچنین میانگین رضایتمندی بیماران در بیماران مونث کمتر از بیماران مذکر بوده‌است(05/0P value<).
نتیجه گیری: برطبق نتایج مطالعه حاضر، بیش از 80% از بیماران از خدمات‌اورژانس بیمارستانی رضایت متوسط و بالاتر داشته‌اند. بطوری که بیشترین رضایتمندی از مراقبت‌ها و خدمات‌پزشکی و ارتباطات بوده و کمترین رضایت به ترتیب از خدمات‌ترخیص، رعایت حریم خصوصی، خدمات‌پرستاری، امکانات رفاهی بوده‌است.
 
واژه‌های کلیدی: رضایتمندی، بیمار، اورژانس
متن کامل [PDF 711 kb]   (34 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/8/15 | پذیرش: 1403/11/7 | انتشار: 1404/4/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License