دوره 5، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1397 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 83-96 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heydari hengame M, Naderi N. The level of assertiveness and its relation to academic achievement among students in Bandar Abbass Medical School. DSME. 2018; 5 (2) :83-96
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-164-fa.html
حیدری هنگامی مهرگان، نادری نادره. میزان جرات ورزی و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی دانشجویان در دانشکده پزشکی بندرعباس . راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1397; 5 (2) :83-96

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-164-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
چکیده:   (411 مشاهده)
مقدمه و هدف : جرات ورزی یک مهارت اجتماعی و از عوامل مهم ارتباط بین فردی  است که بر عملکرد دانشجویان رشته پزشکی و پزشکان تاثیر می گذارد. این پژوهش با هدف بررسی میزان جرات ورزی دانشجویان  پزشکی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و تعیین ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی انجام  گردید.
روش‌ها: این مطالعه یک مطالعه توصیفی تحلیلی  است که به روش سرشماری  بر روی کلیه دانشجویان پزشکی سال دوم تحصیلی مجموعاً 69 نفر،3/49%  پسر و  7/50 %  دختر انجام گرفته است.ابزار سنجش میزان جرات ورزی پرسشنامه گمبریل ریچی بوده است. مشخصات دموگرافیک و  نمرات دروس دانشجویان از پرونده آموزشی آنان استخراج گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار20  Spss و آمار توصیفی و تحلیلی (آزمون کای دو و همبستگی پیرسون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: اکثریت دانشجویان 8/92% از جرات ورزی متوسط برخوردار بودند .امتیازدانشجویان مبتلا به افت تحصیلی در ۹ حیطه از ۱۱ حیطه ی پرسشنامه گمبریل ریچی  |(شامل پیش قدم شدن در آغاز یک برخورد اجتماعی، ابراز وجود،ارایه ی بازخورد منفی، تحمل انتقاد، رد کردن تقاضا، مدیریت شرایط در زمان عدم دریافت خدمات مناسب، بیان احساسات مثبت، بیان محدودیت های شخصی و مدیریت شرایط آزار دهنده) به صورت معنادار کمتر از دانشجویان گروه پیشرفت تحصیلی بود.
نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه فقط تعداد کمی از دانشجویان 8/5% از جرات ورزی بالا برخورداربودند تدوین برنامه‌های آموزشی جرات ورزی جهت افزایش این مهارت در دانشجویان پزشکی بندرعباس بخصوص دانشجویان دچار افت تحصیلی  لازم می باشد.
 
متن کامل [PDF 912 kb]   (286 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۴/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۷/۲/۱ | انتشار: ۱۳۹۷/۸/۱۲

جدول [PDF 183 KB]  (16 دریافت)
فهرست منابع
1. 1. Basir Shabestari S , Shirinbak I, Sefidi F, Sherkat Daliri H.Evaluation of the Relationship between Educational Development and Social Adjustment among Qazvin dental students in 2010-11: Qazvin Univerity of Medical Sciences, Qazvin, Iran:10-1.[In Persian].
2. 2. M Ea. Comparison of social adjustment in shahed and Non-shahed students [Dissertation]. Tehran: Shahed university. Mental Health 2007;13 (2):4.
3. 3. Hazavehei S M M, Fathei Y, Shamshirei M. Study on the Causes of Students' Academic probation in Hamadan University of Medical Sciences, 2001-2002. Strides Dev Med Educ. 2006; 3 (1) :33-42. [In Persian].
4. 4. Johnes J. Determinants of student wastage in higher education. Studies in higher education. 1990;15(1):87-99.
5. Markert RJ. Using discriminant analysis to identify the noncognitive characteristics of high-achieving medical students. Psychological reports. 1984;55(1):331-6.
6. 6. Lievens F, Coetsier P, De Fruyt F, De Maeseneer J. Medical students' personality characteristics and academic performance: A five‐factor model perspective. Medical education. 2002;36(11):1050-6.
7. 7. Dzulkifli MA, Alias IA. Students of low academic achievement—Their personality, mental abilities and academic performance: How counsellor can help. International Journal of Humanities and Social Science. 2012;2(23):220-5.
8. 8. Seif AA. Educational psychology. 5th ed. Tehran: Agah Publications. 2001. .[In Persian].
9. 9. A. Amini , Hassanzadeh S , Alam All hoda A , Ghaffari R , Sadaghat K. , Srbazvtn H , Gholanbar P. Study prepared for new residents of Tabriz University of Medical Sciences about the skills of several operations on patients in 1383. Iranian Journal of Medical Sciences: 1384, Volume 5, Issue Appendix 14 (Special Seventh National Conference on Medical Education) .[In Persian].
10. 10. Ale J.Putting practice into teaching: An exploratory study of nursing undergraduates’ interpersonal skills and the effects of using empirical data as a teaching and learning resource. Journal of Clinical Nursing. 2007;16(12):2297-307.
11. 11. M. Aghajani M, Taghavi T,Investigation of Relation Between Assertwenss and Anxiety in.European psychiatry,2010,vol 25,1 :357.
12. 12. Ferguson E, James D, Madeley L. Factors associated with success in medical school: systematic review of the literature. Bmj. 2002;324(7343):952-7.
13. 13. Kilkus SP. Adding assertiveness to the nursing profession. Nursing success today. 1986;3(8):17-9.
14. 14. Rezayat F, Nayeri ND. The level of depression and assertiveness among nursing students.
15. 15. Kilkus SP. Self-assertion and nurses: a different voice. Nursing outlook. 1990;38(3):143-5, 35.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.