دوره 5، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1397 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 75-88 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heydari hengame M, Naderi N. The level of assertiveness and its relation to academic achievement among students in Bandar Abbass Medical School. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی . 2018; 5 (2) :75-88
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-164-fa.html
حیدری هنگامی مهرگان، نادری نادره. میزان جرات ورزی و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی دانشجویان در دانشکده پزشکی بندرعباس . راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی . 1397; 5 (2) :75-88

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-164-fa.html


چکیده:   (51 مشاهده)
مقدمه و هدف : جرات ورزی یک مهارت اجتماعی و از عوامل مهم ارتباط بین فردی  است که بر عملکرد دانشجویان رشته پزشکی و پزشکان تاثیر می گذارد. این پژوهش با هدف بررسی میزان جرات ورزی دانشجویان  پزشکی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و تعیین ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی انجام  گردید.
روش‌ها: این مطالعه یک مطالعه توصیفی تحلیلی  است که به روش سرشماری  بر روی کلیه دانشجویان پزشکی سال دوم تحصیلی مجموعاً 69 نفر،3/49%  پسر و  7/50 %  دختر انجام گرفته است.ابزار سنجش میزان جرات ورزی پرسشنامه گمبریل ریچی بوده است. مشخصات دموگرافیک و  نمرات دروس دانشجویان از پرونده آموزشی آنان استخراج گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار20  Spss و آمار توصیفی و تحلیلی (آزمون کای دو و همبستگی پیرسون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: اکثریت دانشجویان 8/92% از جرات ورزی متوسط برخوردار بودند .امتیازدانشجویان مبتلا به افت تحصیلی در ۹ حیطه از ۱۱ حیطه ی پرسشنامه گمبریل ریچی  |(شامل پیش قدم شدن در آغاز یک برخورد اجتماعی، ابراز وجود،ارایه ی بازخورد منفی، تحمل انتقاد، رد کردن تقاضا، مدیریت شرایط در زمان عدم دریافت خدمات مناسب، بیان احساسات مثبت، بیان محدودیت های شخصی و مدیریت شرایط آزار دهنده) به صورت معنادار کمتر از دانشجویان گروه پیشرفت تحصیلی بود.
نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه فقط تعداد کمی از دانشجویان 8/5% از جرات ورزی بالا برخورداربودند تدوین برنامه‌های آموزشی جرات ورزی جهت افزایش این مهارت در دانشجویان پزشکی بندرعباس بخصوص دانشجویان دچار افت تحصیلی  لازم می باشد.
 
متن کامل [PDF 1128 kb]   (24 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۴/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۷/۲/۱ | انتشار: ۱۳۹۷/۸/۱۲

جدول [PDF 183 KB]  (3 دریافت)
ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.