دوره 1، شماره 2 - ( پاییز - زمستان 1393 )                   جلد 1 شماره 2 صفحات 9-17 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heidari Gorgy K, Jabbary N, koochaki G M. The Study of the relationship between cultural capital with Students’ Learning and Study Strategies in Golestan University of Medical Sciences. DSME. 2014; 1 (2) :9-17
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-58-fa.html
حیدری گرجی خدیجه، جباری نگین، کوچکی قربان محمد. بررسی رابطه سرمایه فرهنگی با میزان کاربست راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گرگان. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1393; 1 (2) :9-17

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-58-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی گلستان
چکیده:   (1777 مشاهده)

مقدمه و هدف: هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین سرمایه فرهنگی و راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گرگان است.
روش‌ها: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است که به صورت پیمایشی انجام گرفته است. جامعه تحقیق دانشجویان دختر و پسر سال دوم تا چهارم در رشته‌های پیراپزشکی، بهداشت، پرستاری و مامایی، پزشکی و دندانپزشکی شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی گرگان به تعداد 765 نفر می‌باشد که 262 نفر از آنان بر اساس جدول کرجسی - مورگان به عنوان حجم نمونه و به روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. جهت اندازه‌گیری متغیرهای تحقیق از دو پرسشنامه راهبردهای مطالعه و یادگیری وین اشتاین (1987) و پرسشنامه سرمایه فرهنگی استفاده شد. به منظور بررسی وجود ارتباط و نیز میزان آن بین متغیرها ازآزمون همبستگی و جهت پیش‌بینی متغیر وابسته از طریق متغیرهای مستقل از رگرسیون چندگانه به کمک نرم‌افزار  SPSS نسخه 16 استفاده ‌گردید.
یافته‌ها: نتایج نشان دادند که رابطه معناداری بین سرمایه فرهنگی و راهبردهای مطالعه و یادگیری وجود دارد، همچنین رابطه معناداری بین سرمایه فرهنگی نهادینه شده و مؤلفه‌های اشتیاق و خودنظم‌دهی وجود دارد، به عبارت دیگر هر چقدر سرمایه نهادینه شده دانشجویان افزایش می‌یابد، اشتیاق و خودنظم‌دهی دانشجویان نیز نسبت به بکارگیری راهبردهای مطالعه و یادگیری افزایش پیدا می‌کند، بنابراین دانشجویانی که کیفیت محیط خانواد‌ه‌هایشان از نظر فرهنگی بالاتر است، میزان کاربست راهبردهای مطالعه و یادگیری نیز در آنان بیشتر می‌باشد. ولی رابطه معناداری بین سرمایه فرهنگی نهادینه شده و مؤلفه مهارت وجود ندارد. بین سرمایه فرهنگی تجسم یافته و هر سه مؤلفه‌ راهبردهای مطالعه و یادگیری (مهارت، اشتیاق و خودنظم‌دهی) رابطه معنادار وجود دارد . همچنین سرمایه فرهنگی عینیت یافته تنها با مؤلفه اشتیاق رابطه مستقیم و معناداری دارد، بدین معنی که هرچه میزان مصرف کالای فرهنگی در دانشجویان افزایش می‌یابد، میزان اشتیاق درونی دانشجویان در بکارگیری راهبردهای مطالعه و یادگیری نیز افزایش می‌یابد.
نتیجه‌گیری: به طور کلی هر چه زمینه‌های خانوادگی، طبقه‌ اجتماعی، سرمایه گذاری‌های گوناگون و تعهدات نسبت به تعلیم و تربیت دانشجویان افزایش می‌یابد، میزان کاربست راهبردهای مطالعه و یادگیری نیز در آنان افزایش پیدا می‌کند.

متن کامل [PDF 666 kb]   (611 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۱۱/۸ | پذیرش: ۱۳۹۴/۲/۲ | انتشار: ۱۳۹۵/۵/۲۴

Tables [PDF 533 KB]  (33 دریافت)
فهرست منابع
1. Fazeli M., Sociology of music consumption. Cultural Studies & Communication, 2006; Vol 2 (4):27-53. [Persian].
2. Karami, A., The assessment tool was developed learning Strategies and academic achievement in relation to this strategy, Journal of Psychology, 2006; Vol 9(36): 399-411 [Persian]
3. Noughani M., The Inequality in Cultural Capital and its Impact on the Pre-college Students' Success in Entering the Higher Education System, Journal of Education, 2007; Vol 91: 71-101. [Persian]
4. Khadivzadeh T., Seyf A., Valai N., The Relationship of students' study strategies with their personal characteristics and academic background ,Iranian Journal of Medical Education 2004; 4(12):53-61. [Persian]
5. Latifi S., The relation cultural capital with achievement motivation and academic performance student of Tehran University 2011; Thesis.[Persian]
6. Hosseini shahidi L., Atarodi A., Moghimian M., Evaluation of students' use of learning and study strategies. Ofogh-e-danesh; Journal of Gonabad University of Medical sciences 2005; 11(1):53-60 [Persian]
7. Haker R. "Education and Cultural capital" in Harker R. 1990
8. jaanalizadeh H., khoshfar GH., sepehr M, Cultural capital and school success. An empirical evaluation of theoretical model 2011; 1(2): 83-104.[Persian]
9. Wong.k., Multidimensional influences of family Environment In Education. Sociology of Education.1998; 71:1-22.
10. Bielby, William T., “Models of Status Attain- ment. “Research in Social Stratification and Mobility 1981; 1:3-26.
11. Khodaie E., The impact of the Family's social and cultural capital on the students' achievement in the nationwide Entrance Examination for Higher Education in Iran; Journal of Higher Education 2008; Vol 1(4): 65-84 [Persian]
12. pourmohsen M., Examining the relationship between academic performance and family literacy, AllamehTabataba'i University, Tehran; Thesis for receiving "M.A." degree.[Persian]
13. Zappala, G., the influence of economic disadvantagy 2002; Vol 38(2): pp. 115 -125.
14. Tramonte L, J. Willms. D,” Cultural capital and its effects on education outcomes”, journal homepage, Economics of Education Review 29 (2010); 200–213
15. Crook, C. J. Cultural Practices and Socio-economic Attainment: the Australian Experience.2nd ed. isbn 10:0313303401. United States: Greenwood Press; 1997

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.