Fathi R, Safaeemova hed S, taleb Z. Development the Components of a Comprehensive Human Resources Training and Development System: A Qualitative Study Using Meta-Synthesis Method. DSME 2025; 12 (3) :331-346
URL:
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-515-fa.html
فتحی رویا، صفایی موحد سعید، طالب زهرا. تدوین مؤلفههای نظام جامع آموزش و بهسازی منابع انسانی: یک مطالعه با رویکرد کیفی و روش فراترکیب. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1404; 12 (3) :331-346
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-515-fa.html
دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده: (792 مشاهده)
هدف: در دنیای پیچیده و پویای سازمانی امروز، آموزش و بهسازی منابع انسانی بهعنوان یکی از ارکان کلیدی توسعه پایدار شناخته میشود. هدف این پژوهش، تدوین مؤلفههای نظام جامع آموزش و بهسازی منابع انسانی با هدف ارتقاء توانمندیها و بهبود عملکرد منابع انسانی میباشد.
روشها: این مطالعه با رویکرد کیفی و روش فراترکیب انجام شد. دادهها از 79 مطالعه داخلی بین سالهای 1391 تا 1402 در پایگاههای داخلی همچون مگیران، نورمگز، سیویلیکا، علم نت، و SID و با کلیدواژگان خاص همچون نظام آموزش کارکنان، آموزش و بهسازی منابع انسانی، مؤلفههای نظام آموزش و بهسازی، و ... گردآوری و پس از غربالگری، 29 مطالعه برای تحلیل انتخاب شدند. تحلیل محتوا و مقوله بندی برای استخراج مؤلفهها صورت گرفت.
یافتهها: یافتهها نشان داد که نظام آموزش منابع انسانی شامل 13 مقوله اصلی مانند مولفههای فردی و بین فردی فراگیران، نقش مربیان، نیازسنجی آموزشی، عوامل محیطی، رهبری و خط مشی گذاری، طراحی آموزشی برنامه ریزی آموزشی، راهبردهای یاددهی- یادگیری، مدیریت اجرایی، منابع مادی، ، ارزشیابی و پایش و پیامد و نتایج است. هر یک از مؤلفههای به دست آمده نقش حیاتی در موفقیت نظام آموزشی دارند.
نتیجهگیری: تدوین و اجرای نظام جامع آموزش و بهسازی منابع انسانی مبتنی بر این مؤلفهها میتواند موجب افزایش بهره وری، رضایت شغلی، عدالت آموزشی و توسعه پایدار گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1404/5/19 | پذیرش: 1404/8/4 | انتشار: 1404/9/10