هدف: با توجه به اهمیت پرورش پزشکان حاذق، آموزش پزشکی امر بسیار خطیر و مهمی است و این امر لزوم استفاده از به روزترین و موثرترین روشهای آموزش را تبیین میکند. از جمله روشهای آموزشی موثر، روشهای آموزش فعال میباشد که ما در این مطالعه به تبیین تجارب دانشجویان از به کارگیری روشهای یادگیری فعال در آموزش پزشکی در بالین پرداختیم.
روش کار: در این مطالعه کیفی از نوع پدیدارشناسی نظرات 11 نفر از دانشجویان پزشکی اکسترن و اینترن دانشگاه علوم پزشکی جهرم از طریق سوالات باز در قالب مصاحبهی تک به تک دربارهی روشهای آموزش فعال و تجربیات آنها از به کارگیری این روشها جمع آوری و با استفاده از نرم افزار MAXQDA کدگذاری و تحلیل شد و مفاهیم مهم استخراج گردید.
یافته ها: تعداد 144 کد اولیه در قالب 5 مضمون اصلی و 18 طبقه فرعی و در مواردی نیز 31 زیر طبقه دسته بندی شد. مضامین اصلی شامل؛ تجارب دانشجویان از یادگیری فعال، زمینه های یادگیری فعال در آموزش بالینی، مزایای استفاده از روش یادگیری فعال، فرصت های یادگیری فعال در بالین و چالش های یادگیری فعال در بالین، می باشد.
نتیجه گیری: بر اساس آن چه از تجربیات دانشجویان در خصوص آموزش فعال بالینی در 5 مضمون اصلی تجربیات، زمینه ها، مزایا، فرصتها و چالشهای یادگیری فعال به دست آمد، یادگیری فعال نقش به سزایی در تثبیت مطالب آموخته شده دارد و نیاز لازم و اساسی برای یادگیری موثر پزشکی می باشد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |