دوره 11، شماره 2 - ( تابستان 1403 )                   جلد 11 شماره 2 صفحات 180-165 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: ۴۰۱۰۰۰۰۹۲
Ethics code: IR.JUMS.REC.1401.082

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Matin S, Rayat Dost E, Darayesh M, Entezaralmahdi E, Norouzi F, Kalani N. Explaining Medical Students' Experiences of Using Active Learning Methods in Clinical Medical Education: A Qualitative Study. DSME 2025; 11 (2) :165-180
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-492-fa.html
متین سارا، رعیت دوست اسماعیل، درایش محمد، انتظارالمهدی الهه، نوروزی فاطمه، کلانی نوید. تبیین تجارب دانشجویان پزشکی از بکارگیری روش های یادگیری فعال در آموزش پزشکی در بالین: یک مطالعه کیفی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1403; 11 (2) :165-180

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-492-fa.html


مرکز تحقیقات مولفه های اجتماعی نظام سلامت، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران.
چکیده:   (704 مشاهده)

هدف: با توجه به اهمیت پرورش پزشکان حاذق، آموزش پزشکی امر بسیار خطیر و مهمی است و این امر لزوم استفاده از به روزترین و موثرترین روش‌های آموزش را تبیین می‌کند. از جمله روش‌های آموزشی موثر، روش‌های آموزش فعال می‌باشد که ما در این مطالعه به تبیین تجارب دانشجویان از به کارگیری روش‌های یادگیری فعال در آموزش پزشکی در بالین پرداختیم.
روش کار: در این مطالعه کیفی از نوع پدیدارشناسی نظرات 11 نفر از دانشجویان پزشکی اکسترن و اینترن دانشگاه علوم پزشکی جهرم از طریق سوالات باز در قالب مصاحبه‌ی تک به تک درباره‌ی روش‌های آموزش فعال و تجربیات آن‌ها از به کارگیری این روش‌ها جمع آوری و با استفاده از نرم افزار MAXQDA کدگذاری و تحلیل شد و مفاهیم مهم استخراج گردید.
یافته ها: تعداد 144 کد اولیه در قالب 5 مضمون اصلی و 18 طبقه فرعی و در مواردی نیز 31 زیر طبقه دسته بندی شد. مضامین اصلی شامل؛ تجارب دانشجویان از یادگیری فعال، زمینه های یادگیری فعال در آموزش بالینی، مزایای استفاده از روش یادگیری فعال، فرصت های یادگیری فعال در بالین و چالش های یادگیری فعال در بالین، می باشد.
نتیجه گیری: بر اساس آن چه از تجربیات دانشجویان در خصوص آموزش فعال بالینی در 5 مضمون اصلی تجربیات، زمینه ها، مزایا، فرصتها و چالشهای یادگیری فعال به دست آمد، یادگیری فعال نقش به سزایی در تثبیت مطالب آموخته شده دارد و نیاز لازم و اساسی برای یادگیری موثر پزشکی می باشد.
 

متن کامل [PDF 619 kb]   (345 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/4/19 | پذیرش: 1403/6/19 | انتشار: 1403/6/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License