دوره 11، شماره 3 - ( پاییز 1403 )                   جلد 11 شماره 3 صفحات 248-233 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: IR.SAVEHUMS.REC.1398.024
Ethics code: IR.SAVEHUMS.REC.1398.024


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hoseinzadeh E, Ghasemi B, Jafari K. Investigating the Students' Satisfaction with their Field of Study and its Related to Mental Health Status and Related Factors among the Students of Saveh University of Medical Sciences. DSME 2024; 11 (3) :233-248
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-471-fa.html
حسین زاده ادریس، قاسمی بیتا، جعفری خدیجه. بررسی میزان رضایت‌مندی دانشجویان دانشکده علوم پزشکی ساوه نسبت به رشته تحصیلی خود و ارتباط آن با سلامت روان و عوامل مرتبط با آن. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1403; 11 (3) :233-248

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-471-fa.html


گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران.
چکیده:   (1117 مشاهده)

هدف: رضایتمندی دانشجویان نشانگر مؤثر بودن تمام حیطه های آموزشی از لحاظ علمی، عملی بوده و به مجموعه ای از احساسات سازگار و ناسازگار فرد نسبت به رشته تحصیلی اطلاق می شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان دانشکده پزشکی ساوه از رشته تحصیلی خود و اترباط آن با سلامت روان آنها، صورت گرفت.

روش‌ها: مطالعه توصیفی- مقطعی حاضر در سال 1399 انجام شد. نمونه گیری به صورت تصادفی طبقه‌ای از بین همه رشته‌های تحصیلی و ورودیهای مختلف انجام شد. در نهایت 100 نفر از دانشجویان 7 رشته تحصیلی که حداقل دو ترم از تحصیل آنها گذشته باشد، وارد مطالعه شدند. داده‌ها از طریق پرسشنامه استاندارد سلامت عمومی و پرسشنامه رضایت از رشته تحصیلی که قبلا توسط برخی محققین طراحی شده است و روایایی و پایایی آن دردسترس بود جمع آوری شدند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آماره‌های توصیفی (فراوانی، میانگین، مد و ...) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون تی مستقل) استفاده شد.

نتایج: 72 درصد دانشجویان شرکت کننده در مطالعه دختر بودند و 62 درصد از کل دانشجویان، در رده سنی 23-21 سال قرار داشتند. مطابق نتایج، بین جنسیت دانشجویان و رضایت از رشته تحصیلی آنها، ارتباط آماری معنادار وجود نداشت (602/0=P). همچنین دانشجویان رشته‌هایی مانند پرستاری که بازار کار بهتری دارند، بیشترین درصد رضایتمندی از رشته تحصیلی را نشان دادند (012/0=P). به طور کلی میزان رضایت از رشته تحصیلی با میانگین نمره 16/57، در حد متوسط بود. میانگین نمره مربوط به سلامت روان دانشجویان 56/30 بود که در سطح متوسط برآورد گردید. همچنین با توجه به آنالیزهای آماری بین میزان رضایت از رشته تحصیلی و سلامت عمومی-روان، ارتباط آماری معنادار مشاهده نشد (85/0=P).

نتیجه‌گیری: تنتایج این مطالعه نشان داد میانگین رﺿﺎﻳﺖ ﻣﻨﺪی از رﺷﺘﻪ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ نیز در ﺣﺪ ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺑﻮده است و ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﺳﻄﺢ ﺳﻼﻣﺖ ﻋﻤﻮمی داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن در ﻣﺤﺪوده اﺧﺘﻼل ﺧﻔﻴﻒ ارزﻳﺎﺑﻲ ﺷﺪ. ارتباطی بین رضایت از رشته تحصیلی و نمره سلامت عمومی- سلامت روان وجود نداشت. ﺗﻘﻮﻳﺖ اﺳﺎﺗﻴﺪ ﻣﺸﺎور در ﺳﻄﺢ داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎ، ﻓﻌﺎل ﻧﻤﻮدن ﻣﺮاﻛﺰ ﻣﺸﺎوره در ﺳﻄﺢ دﺑﻴﺮﺳﺘﺎن‌ﻫﺎ و داﻧﺸﮕﺎه‌ﻫﺎ، ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻋﻼﺋﻖ و اﺳﺘﻌﺪاد داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن در اﻧﺘﺨﺎب رﺷﺘﻪ تحصیلی و نیز ﺑﺮﮔﺰاری ﻛﺎرﮔﺎه ﻫﺎی آﻣﻮزﺷﻲ در ﺣﻔﻆ و ارﺗﻘﺎی ﺳﻄﺢ ﺳﻼﻣﺖ روان داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺣﺎﺋﺰ اهمیت اﺳﺖ. در اﻳﻦ ﻣﻴﺎن ﻧﻘﺶ ﺧﺎﻧﻮاده و ﻧﻴﺰ ﺳﻴﺎﺳﺖ ﮔﺬاری جامعه ﺑﺮای ﺗﻘﻮﻳﺖ اﻧﮕﻴﺰه در ﺟﻮاﻧﺎن و ارﺗﻘﺎی ﺳﻼﻣﺖ روان آﻧﺎن، ﺑﻪ ﻋﻨﻮان اﺛﺮﺑﺨﺶ ﺗﺮﻳﻦ اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﻫﺎ تلقیﻣﻲ ﺷﻮد.

متن کامل [PDF 774 kb]   (337 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/5/23 | پذیرش: 1403/8/21 | انتشار: 1403/9/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License