دوره 1، شماره 1 - ( بهار - تابستان 1393 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 72-78 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naserian B, Khademi Z, Abedini S, Ghanbarnejad A. Continuing Education in Nursing from Nurses’ View point . DSME. 2014; 1 (1) :72-78
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-47-fa.html
ناصریان بهجت، خادمی زهرا، عابدینی صدیقه، قنبرنژاد امین. بررسی دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی بندر عباس نسبت به برنامه های آموزش مداوم . راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1393; 1 (1) :72-78

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-47-fa.html


دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
چکیده:   (3298 مشاهده)
مقدمه و هدف: پرستاران بخش عمده نظام بهداشتی را تشکیل می‌دهند. آموزش پرستاران در حفظ جایگاه شغلی آنان اهمیت زیادی دارد. آموزش مداوم شیوه‌ای است تا پرستاران بتوانند با کمک آن مهارتهای حرفه‌ای خود را افزایش دهند. در این راستا آگاهی از نظرات مخاطبین می‌تواند برای برنامه‌ریزان آموزشی مفید فایده باشد. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی بندر عباس نسبت به برنامه‌های آموزش مداوم انجام گردید.
روش‌ها: در این مطالعه توصیفی کلیه پرستاران شاغل (390نفر ) در سه بیمارستان آموزشی شهر بندرعباس به صورت سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری، پرسشنامه، دارای 6 حیطه، انگیزه شرکت در آموزش مداوم، موانع آموزش مداوم، نیاز به آموزش مداوم، به روز بودن اطلاعات آموزش مداوم، شیوه‌های آموزشی و تجهیزات به انضمام متغیر‌های دموگرافیک بود و به صورت خود ایفا توسط پرستاران تکمیل گردید. روایی و پایایی پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفت و تایید گردید. اطلاعات با استفاده از آزمون‌های توصیفی و Anova مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
 یافته‌ها: نتایج، ارتباط آماری معناداری بین میانگین نمرات حیطه‌های مختلف بر حسب جنس، وضعیت تاهل و رده شغلی را نشان نداد. 5/44 % پرستاران بیان داشته بودند که  بیشترین انگیزه آنان برای شرکت در برنامه‌های آموزش مداوم ، افزایش دانش است و 7/ 55% آنان مهمترین مانع جهت شرکت در این برنامه‌ها را طول مدت زمان اختصاص داده شده به اجرای برنامه آموزشی می‌دانستند. بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان (5/65 %) نیاز به برنامه‌ی آموزش مداوم را در حد متوسط ارزیابی و 48%  پرستاران برگزاری این برنامه‌ها به شکل کارگاه را موثرتر از سایر روشها ذکر نموده بودند.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر، برای بهره‌گیری بیشتر از برنامه‌های آموزش مداوم پرستاران، توصیه می‌شود که با افزایش تعداد کادر پرستاری و کاهش حجم کاری، سعی در کاهش موانع شرکت در این برنامه‌ها نمود. همچنین برنامه‌ریزان آموزشی قبل از طراحی محتوای برنامه‌ها، نیاز سنجی دقیق‌تری انجام دهند تا این برنامه‌ها در راستای نیازهای آموزشی فراگیران باشد تا بتواند انگیزه بیشتری برای شرکت در این برنامه‌ها ایجاد نماید.
واژه‌های کلیدی: آموزش مداوم، دیدگاه پرستاران
متن کامل [PDF 771 kb]   (1487 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۳/۷/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۳/۷/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۳/۷/۳۰

Tables [PDF 354 KB]  (74 دریافت)
فهرست منابع
1. Mohammadi MA, Dadkhah B. Continuous Medical Education from View of Nursing Personnel Working in Ardabil Hospitals. Journal of Ardabil University of Medical Sciences & Health Services 2005;5(3): 271-277. [Persian]
2. Charkazi A, Rostami M, keshtkar A, Koochakin G. The viewpoints of paramedical employed in Golestan province towards continuing programs. Iranian Journal of Medical Education 2009 Sum; 9(2): 115-122. [Persian]
3. Jalali R. The survey of nurses' viewpoints on continuing nursing education in the teaching hospitals in Kermanshah, 2002. Strides In Development of Medical Education, Journal of Medical Education Development Center of Kerman University of Medical Sciences 2004;1(2): 113-120. [Persian]
4. Mohammad Hosseini S, Karim Z, Moemeni E, Abassi A, Sadat J. Perspective of nurses working in medical-training hospitals in Kohkiloyeh and Boyer-Ahmad province towards continuing education. Journal of Hormozgan University of Medical Sciences 2011; 16(1): 73-80. [Persian]
5. Gallagher L. Continuing education in nursing: A concept analysis. Nurse Education Today (2007); 27: 466-473.
6. Gould D, Drey N, Berridge EJ. Nurses’ experiences of continuing professional development. Nurse Education Today (2007); 27: 602-609.
7. Dery N, Gould D, Allan T. The relationship between continuing professional education and commitment to nursing. Nurse Education Today (2009); 29: 740- 745.
8. Farmani P, Zeighami M. Viewpoints of the nurses in social security hospital of karaj and shahriar on nursing continuing education (2009). Iranian Journal of Medical Education 2011; 3(11): 336-338. [Persian]
9. Mosavi SA, Haghighi SH, Sharghifar F, Mosavi Z. Evaluation of continuing medical education programs for nurses in Ahwaz University of medical Sciences' hospitals. Nursing & Midwifery education congress (2005):35. [Persian]
10. Miri M. Nursing education and improvement. Kavosh, Journal of Ilam University of Medical Sciences 2003: 21-23. [Persian]
11. Sadeghi M, Bakhshi H. The viewpoints of general dentists of Rafsanjan and Kerman toward continuing education program of restorative dentistry. Iranian Journal of Medical Education 2008; 8(1): 63-9. [Persian]
12. Abbaszadeh bazzi M."Health education".Publications Jameenegar;2010

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.