Ethics code: IR.ZAUMS.REC.1402.071
دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
چکیده: (296 مشاهده)
مقدمه: تابآوری به طور بالقوه به افراد کمک میکند تا بر تجارب منفی غلبه کنند و این تجارب را به تجارب مثبت در خود تبدیل کنند. با در نظر گرفتن ماهیت تنشزا و پر استرس پرستاری، تابآوری یک عامل مهم به عنوان ویژگی پرستار برای موفقیت در این حرفه است .
روش کار: در این مطالعه توصیفی-مقطعی بر روی 114 نفر از پرستاران شاغل در اورژانس اطفال و بزرگسالان بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سال 1402 انجام شد. ابزار جمع اوری اطلاعات در این مطالعه شامل دو پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و تابآوری کونور و دیویدسون می باشد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آمارهای توصیفی و آزمون های آماری استنباطی در سطح معنی داری 05/.P< صورت گرفت.
نتایج: میانگین نمره کلی تابآوری 76/15±4/66 بود. میانگین نمرات تابآوری مراجعه کنندگان در سه گروه با تابآوری پائین (نمره کمتر از 3/33)، متوسط (6/3-66/33) و بالا (بالای 6/66) قرار گرفتند. میزان تابآوری با متغیرهای سابقه کار، جنس و وضعیت تاهل ارتباط معنی داری را نشان داد (P<0.05).
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه و مقایسه آن با سایر مطالعات نشان داد که میزان تابآوری در پرستاران اورژانس نسبتا پایین و در سالهای اخیر کاهش داشته است. با توجه به کمترین میزان تابآوری در زیر مقیاسهای کنترل و تاثیرات معنوی، اقدام در این خصوص از اولویت بر خوردار است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/3/6 | پذیرش: 1403/8/20