دوره 11، شماره 1 - ( بهار 1403 )                   جلد 11 شماره 1 صفحات 26-13 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 70664
Ethics code: IR.TBZMED.REC.1401.737

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

dehghan P, Gassabi chorsi M, Mamandi V, Ghafari Bavil R. Evaluation of the effective factors of Academic Failure from the perspective of Proffesional Doctorate students from Tabriz University of Medical Sciences. DSME 2025; 11 (1) :13-26
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-443-fa.html
دهقان پروین، قصابی چورسی مهدی، ممندی واحد، غفاری باویل رضا. عوامل مؤثر برافت تحصیلی از دیدگاه دانشجویان دکترای حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1402. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1403; 11 (1) :13-26

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-443-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی تبریز
چکیده:   (1073 مشاهده)

هدف: شناسایی به‌موقع عوامل مؤثر برافت تحصیلی، از دیدگاه افراد مرتبط، می‌تواند در پیش‌گیری از آن نقش به سزایی داشته باشد؛ بنابراین پژوهش حاضر باهدف ارزیابی عوامل مؤثر برافت تحصیلی از دیدگاه دانشجویان دکترای حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال تحصیلی ۱۴۰1-۱۴۰۲ انجام‌یافته است.
روش: این پژوهش توصیفی و پیمایشی بر روی 474 نفر از دانشجویان دکترای حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی تبریز ورودی سال ۱۳۹۸ طراحی گردیده است. داده‌ها با استفاده از یک پرسشنامه استاندارد متشکل از دو بخش جمع‌آوری شد. بخش اول شامل اطلاعات فردی بود و بخش دوم شامل 52 سؤال است که به‌صورت مقیاس لیکرت 5 نقطه‌ای ارزش گذاری شده است. پرسشنامه‌ها در نرم‌افزار پرس لاین تکمیل‌شده و تجزیه تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی، آزمون تی مستقل و آزمون فریدمن در نرم‌افزار Spss24 انجام گرفت.
یافته‌ها: بر اساس یافته‌های پژوهش عوامل قبل از آموزش، عوامل دانشگاهی، عوامل روانی و عوامل اجتماعی و اقتصادی درافت تحصیلی مؤثر هستند (p<0/05). رتبه‌بندی عوامل مؤثر برافت تحصیلی از دیدگاه دانشجویان متفاوت بود (p<0/05) و عوامل آموزشی بالاترین رتبه و عوامل اقتصادی- اجتماعی پایین‌ترین رتبه را در بین عوامل مؤثر برافت تحصیلی داشتند.
نتیجه‌گیری: افت تحصیلی به عنوان پدیده‌ای پیچیده، تأثیرات منفی قابل توجهی بر نظام آموزشی، خانواده، جامعه و به ویژه خود دانشجو برجای می‌گذارد. لذا، شناسایی عوامل مؤثر در افت تحصیلی و تدوین راهکارهای پیشگیرانه از یک سو و ارائه حمایت‌های لازم به دانشجویانی که در معرض این خطر قرار دارند، از اهمیت بالایی برخوردار است. در این راستا، ارتقای کیفیت آموزش، توانمندسازی اساتید برای استفاده از روش‌های نوین آموزشی و ارزیابی، و فراهم آوردن امکانات آموزشی و رفاهی مناسب برای دانشجویان، از جمله اقدامات ضروری به شمار می‌آیند.
 

متن کامل [PDF 669 kb]   (177 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/1/16 | پذیرش: 1403/6/20 | انتشار: 1403/8/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License