دوره 9، شماره 4 - ( زمستان 1401 )                   جلد 9 شماره 4 صفحات 81-72 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Javadi R, Abedini S, Kamalzadeh H, Yousefi P, Ghelich Poor S. Attitude of the Students of Hormozgan University of Medical Sciences Towards Online Education During the COVID-19 Pandemic. DSME 2023; 9 (4) :72-81
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-405-fa.html
جوادی رفعت، عابدینی سمیره، کمال زاده حسام الدین، یوسفی پونه، قلیچ پور سلیمان. بررسی نگرش دانشجویان دانشکده پرستاری مامایی بندرعباس نسبت به آموزش مجازی در دوران همه‌گیری کووید-19. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1401; 9 (4) :72-81

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-405-fa.html


گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.
چکیده:   (1120 مشاهده)
مقدمه با شیوع  کووید-19 در جهان و کشور ما، روش‌های آموزش، از مهم‌ترین مواردی بود که دچار تغییر و تحول شد و آموزش مجازی، جایگزین آموزش حضوری شد. همه‌گیری کرونا از یک طرف، باعث افزایش مهارت و تجربه آموزشی ذی‌نفعان شد و از طرفی دیگر، آسیب‌های جسمانی، روانی، افت تحصیلی و فرسودگی را به بار آورد. باتوجه‌به اهمیت دیدگاه مخاطبان آموزش که دانشجویان هستند، پژوهش حاضر باهدف بررسی نگرش دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی بندرعباس درخصوص آموزش مجازی انجام شد. 
روش ها این مطالعه، مقطعی با رویکرد توصیفی‌تحلیلی است. جامعه آماری، دانشجویان رشته‌های پرستاری، مامایی، هوشبری، اتاق عمل و فوریت‌های پزشکی در دانشکده پرستاری مامایی بندرعباس بود. نمونه‌ها با استفاده از روش سرشماری انتخاب شدند. داده‌ها مشتمل بر نگرش دانشجویان در حیطه‌های ارتباط دانشجو با استاد، مهارت‌های تفکر، یادگیری و اضطراب نسبت به آموزش مجازی بااستفاده از پرسش‌نامه محقق‌ساخته، جمع‌آوری و با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 22 تجزیه‌وتحلیل شد. 
یافته ها 520 دانشجو به پرسش‌نامه پاسخ دادند که 9/46 درصد دانشجویان پرستاری، 5/12 درصد فوریت‌های پزشکی، 61/14 درصد اتاق عمل،84/13 درصد هوشبری و 11/12 درصد مامایی بودند. به تفکیک جنس، 65 درصد دختر و 35 درصد دانشجویان شرکت‌کننده در مطالعه، پسر بودند. یافته‌ها نشان داد در 4 حیطه ارتباط دانشجو با استاد، یادگیری، مهارت‌های تفکر، اضطراب، بالاترین میانگین را حیطه «مهارت‌های تفکر» و پایین‌ترین میانگین نیز به حیطه «ارتباط دانشجو با استاد» اختصاص یافت. 
نتیجه گیری نگرش دانشجویان شرکت‌کننده در تحقیق، نسبت به استفاده از آموزش مجازی مثبت بود. بنابراین از دیدگاه آن‌ها، آموزش مجازی می‌تواند به‌عنوان یک شیوه جدید در امر آموزش مورد استفاده قرار گیرد.

واژه‌های کلیدی: آموزش مجازی، نگرش، دانشجو، پرستاری
متن کامل [PDF 4329 kb]   (402 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/3/6 | پذیرش: 1402/7/16 | انتشار: 1401/10/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License