دوره 9، شماره 4 - ( زمستان 1401 )                   جلد 9 شماره 4 صفحات 61-48 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 672/890/23/ د م
Ethics code: 672/890/23/ د م


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jahromi A R, Mohamadi M, Naseri Jahromi R, Khademi S, Shadi S, Mesgar Poor M et al . Analyzing the Effects of Proper Clinical Supervision on the Performance of Iranian Nurses in Special Care Units. DSME 2022; 9 (4) :48-61
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-404-fa.html
راسخ جهرمی اطهر، محمدی مهدی، ناصری جهرمی رضا، خادمی سولماز، شادی صدیقه، مسگرپور مرضیه و همکاران.. واکاوی دستاوردهای نظارت بالینی مؤثر بر عملکرد پرستاران بخش‌های مراقبت ویژه. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1401; 9 (4) :48-61

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-404-fa.html


گروه زنان و ناباروری، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی جهرم، جهرم، ایران.
چکیده:   (397 مشاهده)
مقدمه کیفیت فعالیت‌ها در سیستم‌های بهداشتی به‌دلیل اثرگذاری بر سلامت جامعه از اهمیت به سزایی برخوردار است. این اصل به میزان زیادی وابسته به کیفیت نظارتی است که بر انجام فعالیت‌های آن اعمال می‌شود. هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی عوامل مؤثر بر عملکرد پرستاران در بخش‌های مراقبت ویژه نتایج بررسی نظارت بالینی بوده است.
روش ها این پژوهش کیفی از نوع فراترکیب بوده که با استفاده از روش 7 مرحله‌ای ساندلوسکی و باروسو انجام شده است. تیم فراترکیب متشکل از 1 پزشک، 3 نفر متخصص برنامه‌ریزی درسی و 1 نفر مسلط به روش پژوهش فراترکیب بود. منابع گردآوری داده‌ها، 5 پایگاه داده خارجی و 2 پایگاه داده فارسی بوده است. در ابتدا 20 منبع استخراج شدند که با استفاده از الگوی غربالگری نهایتاً 12 منبع پژوهشی مرتبط، مبنای تحلیل قرار گرفت. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از روش تحلیل مضمون صورت گرفت. اعتبار داده‌ها با استفاده از تکنیک‌های اعتبارپذیری، انتقال‌پذیری و هم‌سوسازی داده‌ها و اعتمادپذیری به داده‌ها نیز با هدایت دقیق جریان جمع‌آوری اطلاعات و همسوسازی پژوهشگران تأیید شد.
یافته ها نتیجه تحلیل مضمون استخراج مدل مشتمل بر 3 مضمون اصلی دستاوردهای روان‌شناختی، سازمانی و شناختی بود. 
نتیجه گیری برای بهبود عملکرد پرستاران در بخش‌های مراقبت ویژه، تلاش مشترکی باید بین ناظران بالینی و پرستاران صورت گیرد تا اطمینان حاصل شود که پرستاران از حداکثر تلاش، تجربه، تخصص و دانش خود برای بهبود حال بیماران این بخش استفاده می‌کنند.
متن کامل [PDF 5594 kb]   (211 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (284 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/3/4 | پذیرش: 1401/5/3 | انتشار: 1401/10/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.