Research code: 672/890/23/ د م
Ethics code: 672/890/23/ د م
Jahromi A R, Mohamadi M, Naseri Jahromi R, Khademi S, Shadi S, Mesgar Poor M et al . Analyzing the Effects of Proper Clinical Supervision on the Performance of Iranian Nurses in Special Care Units. DSME 2023; 9 (4) :48-61
URL:
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-404-fa.html
راسخ جهرمی اطهر، محمدی مهدی، ناصری جهرمی رضا، خادمی سولماز، شادی صدیقه، مسگرپور مرضیه و همکاران.. واکاوی دستاوردهای نظارت بالینی مؤثر بر عملکرد پرستاران بخشهای مراقبت ویژه. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1401; 9 (4) :48-61
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-404-fa.html
گروه زنان و ناباروری، دانشکده پزشکی، دانشگاه علومپزشکی جهرم، جهرم، ایران.
چکیده: (824 مشاهده)
مقدمه کیفیت فعالیتها در سیستمهای بهداشتی بهدلیل اثرگذاری بر سلامت جامعه از اهمیت به سزایی برخوردار است. این اصل به میزان زیادی وابسته به کیفیت نظارتی است که بر انجام فعالیتهای آن اعمال میشود. هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی عوامل مؤثر بر عملکرد پرستاران در بخشهای مراقبت ویژه نتایج بررسی نظارت بالینی بوده است.
روش ها این پژوهش کیفی از نوع فراترکیب بوده که با استفاده از روش 7 مرحلهای ساندلوسکی و باروسو انجام شده است. تیم فراترکیب متشکل از 1 پزشک، 3 نفر متخصص برنامهریزی درسی و 1 نفر مسلط به روش پژوهش فراترکیب بود. منابع گردآوری دادهها، 5 پایگاه داده خارجی و 2 پایگاه داده فارسی بوده است. در ابتدا 20 منبع استخراج شدند که با استفاده از الگوی غربالگری نهایتاً 12 منبع پژوهشی مرتبط، مبنای تحلیل قرار گرفت. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل مضمون صورت گرفت. اعتبار دادهها با استفاده از تکنیکهای اعتبارپذیری، انتقالپذیری و همسوسازی دادهها و اعتمادپذیری به دادهها نیز با هدایت دقیق جریان جمعآوری اطلاعات و همسوسازی پژوهشگران تأیید شد.
یافته ها نتیجه تحلیل مضمون استخراج مدل مشتمل بر 3 مضمون اصلی دستاوردهای روانشناختی، سازمانی و شناختی بود.
نتیجه گیری برای بهبود عملکرد پرستاران در بخشهای مراقبت ویژه، تلاش مشترکی باید بین ناظران بالینی و پرستاران صورت گیرد تا اطمینان حاصل شود که پرستاران از حداکثر تلاش، تجربه، تخصص و دانش خود برای بهبود حال بیماران این بخش استفاده میکنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/3/4 | پذیرش: 1401/5/3 | انتشار: 1401/10/11