Research code: طرح تصویب شده شماره 462
Ethics code: طرح تصویب شده شماره 462
Mirzayikhah M, Rezaee H, Javadi A, Mehralizadeh S, Dehdashti A, Heshmati Far S. Evaluating the Ten-year Educational Performance of Medical Students in Basic Sciences at Semnan University of Medical Sciences. DSME 2023; 9 (4) :12-21
URL:
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-396-fa.html
میرزایی خواه محمد، رضایی حامد، جوادی علیرضا، مهرعلیزاده سمیرا، دهدشتی علیرضا، حشمتی فر سجاد. ارزیابی روند تحصیلی دانشجویان رشته پزشکی مقطع علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی سمنان. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1401; 9 (4) :12-21
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-396-fa.html
باشگاه پژوهشگران جوان، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران.
چکیده: (797 مشاهده)
مقدمه بروز مشکل در دوره علوم پایه بهعنوان اولین مرحله آموزش، میتواند باعث ایجاد مشکلات بیشتر آموزشی در مقاطع بالاتر و حتی آینده کاری افراد شود. بنابراین، این مطالعه، با هدف ارزیابی روند تحصیلی دانشجویان رشته پزشکی مقطع علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی سمنان، طی 10 سال تحصیلی صورت گرفت.
روش ها در این مطالعه تحلیلیمقطعی که در سال 1400 انجام شد، تمام دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان که در سالهای1390 تا 1399، در آزمون جامع علوم پایه شرکت کرده بودند، به روش سرشماری به تعداد 316 نفر انتخاب شدند. اطلاعات آنها، در قالب پرسشنامه محققساخته، جمعآوری شد و به روش توصیفی و تی زوجی در نسخه 16 نرمافزار SPSS تحلیل شد.
یافته ها تعداد کل افراد در این پژوهش، 316 نفر (62/3 درصد آقا)، بیشترین تعداد مربوط به شهریور ماه سال 1396 (32 نفر) و کمترین مربوط به شهریورماه سال 1395 (3 نفر) بود. بهترین وضعیت، به اسفند ماه سال 1395 (با میانگین 145)، و ضعیفترین، به شهریور ماه سال 1396( با میانگین 100) مربوط میشد. درکل نمرات گروههای آزمون اسفند ماه (با میانگین 128/8)، وضعیت بهتری نسبت به شهریور ماه (با میانگین 114/2) داشت. بهترین وضعیت، در دروس آسیبشناسی، باکتریشناسی، فیزیولوژی و ایمنیشناسی و ضعیفترین در دروس فیزیک پزشکی، جنینشناسی و بهداشت عمومی مشاهده شد. درکل بین نمرات در گروههای آزمون اسفند و شهریور، ارتباط معناداری نداشت (P=0/073) و بین نمره امتحان جامع علوم پایه، با معدل دانشجویان (P=0/330)و جنسیت آنها (P=0/42) ارتباط معناداری مشاهده شد.
نتیجه گیری عملکرد آموزشی دانشجویان، طی این 10 سال تغییر معناداری نکرده است. ارزیابیهای طولانیمدت آموزشی، در جهت برنامهریزیهای منطقی به مدیران آموزشی و پژوهشگران توصیه میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/12/14 | پذیرش: 1401/2/5 | انتشار: 1401/10/11