دوره 9، شماره 3 - ( پاییز 1401 )                   جلد 9 شماره 3 صفحات 58-51 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 172
Ethics code: IR.MAZUMS.REC.1401.172

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghahrani N, jalahi H, esmaeili ghajari A, hoseinzadeh dogolsar F, sadeghi A, Nemati M. The relationship of self-directed learning with metacognitive strategies and happiness among medical students at Mazandaran University of Medical Science.. DSME 2022; 9 (3) :51-58
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-391-fa.html
قهرانی نسیم، جلاهی حسین، اسمعیلی قاجاری اعظم، حسین زاده دوگلسر فاطمه، صادقی آناهیتا، نعمتی مریم. ارتباط یادگیری خودراهبر با راهبردهای فراشناختی و شادکامی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1401; 9 (3) :51-58

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-391-fa.html


مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران، ساری، ایران.
چکیده:   (869 مشاهده)
مقدمه: مطابق کوریکولوم پزشکی عمومی، پرورش مهارتهای یادگیری خودراهبر، یکی از ضروریات برنامه درسی این رشته است. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط یادگیری خودراهبر با راهبردهای فراشناختی و شادکامی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران در سال 1401 انجام شده است.
روش‌ها: این مطالعه توصیفی- مقطعی به روش همبستگی انجام شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه یادگیری خودراهبر ویلیامسون با 60 گویه و پایایی 93/0، فراشناخت ولز و کارترات با 30 گویه با پایایی 91/0 و شادکامی آکسفورد با 29 گویه و پایایی 87/0 است. روایی هر سه پرسشنامه مورد تایید صاحب‌نظران قرار گرفت. جامعه آماری شامل 362 دانشجوست که 193 نفر به‌روش تصادفی طبقهای از دانشکده‌های ساری (156نفر) و پردیس رامسر (43 نفر) انتخاب شدند. نتیجه آزمون کولموگروف نشان داد کلیه داده‌های مطالعه نرمال‌اند، لذا برای تعیین وضعیت متغیرها ازآزمون One Sample T Test، برای تعیین رابطه بین آن‌ها ازPearson Correlation Coefficient با نرم‌افزار SPSS استفاده گردید.
یافته‌ها: میانگین نمرات یادگیری خودراهبر (63/3) و فراشناخت (33/3) در دانشجویان بالاتر از متوسط و میزان شادکامی (36/1) کمتر از متوسط بود. بین یادگیری خودراهبر و شادکامی با سطح اطمینان 95 درصد و 000/0Sig= رابطه معنادار (493/0+r=) دیده شد. همچنین بین یادگیری خودراهبر و راهبردهای فراشناختی با 0000/0 Sig رابطه معنادار (89/0+r=) وجود داشت. به علاوه با 191df= و 05/0P-Value< دانشجویان دانشکده ساری و پردیس رامسر، در یادگیری خودراهبر، مهارت‌های فراشناختی و شادکامی تفاوت معناداری مشاهده نگردید.
نتیجه‌گیری: براساس نتایج بدست آمده، مهارت‌های یادگیری خودراهبر و فراشناخت دانشجویان پزشکی در حد قابل قبولی است، لیکن لازم است برای افزایش شادکامی آنان برنامه‌ریزی شایسته صورت گیرد.
متن کامل [PDF 425 kb]   (222 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/12/1 | پذیرش: 1402/4/4 | انتشار: 1401/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License