دوره 1، شماره 2 - ( پاییز - زمستان 1393 )                   جلد 1 شماره 2 صفحات 1-8 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fathi-Azar E, Hosseinzadeh M, Rahmani F. Relationship between emotional intelligence and academic achievement in Iranian university students: A meta-analysis. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی . 2014; 1 (2) :1-8
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-36-fa.html
فتحی آذر اسکندر، حسین زاده مینا، رحمانی فرناز. فراتحلیل رابطه هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان در ایران. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی . 1393; 1 (2) :1-8

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-36-fa.html


چکیده:   (771 مشاهده)
مقدمه و هدف: توجه به عواملی که در پیشرفت تحصیلی دانشجویان مؤثرند، اهمیت ویژه‌ای دارد. یکی از این عوامل که در برخی تحقیقات به آن اشاره ‌شده، هوش هیجانی است که عبارت است از مجموعه‌ای از دانش‌ها و توانایی‌های هیجانی و اجتماعی که قابلیت کلی ما را در پاسخ به نیازهای محیطی به طور مؤثری تحت تأثیر قرار می‌دهد. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه‌های ایران انجام گردید.
روش‌ها: مطالعه‌ی حاضر به روش مرور سیستماتیک و فرا تحلیل انجام گردید. بانک‌های اطلاعاتی SID ،Magiran ، Medlib ،,Irandoc,Pubmed  Scopusو نیز تمامی مجلات علوم پزشکی و روانشناسی در کشور با کلیدواژه‌ای "هوش هیجانی" ، " پیشرفت تحصیلی" و "دانشجویان" به تنهایی و با استفاده از عمل‌گرهایAND  و OR مورد جستجو قرار گرفتند. در پایان جستجو پس از کنار گذاشتن مقالات تکراری، 36 مقاله بررسی شد که 17 مقاله غیرمرتبط بوده و با توجه به هدف مطالعه در نهایت 19 مقاله وارد مطالعه شدند. برای تحلیل نتایج از روش ترکیبی فیشر استفاده گردید.
یافته‌ها: مطابق روش فیشر مجموع لگاریتم نپرین برای Pvalueهای مطالعات تعیین گردید که برابر با 03/147 بود. با مراجعه به جدول مجذور کای و قرار دادن کای دو محاسبه‌شده در درجه آزادی 38 (19n=)، مشاهده شد که میزان کای دو محاسبه‌شده در سطح معناداری کمتر از 01/0 معنی‌دار هست که نشان‌دهنده وجود رابطه معنی‌دار بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان ایرانی هست.
نتیجه‌گیری: یافته‌های مطالعه حاضر نشان داد بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان رابطه معنی‌دار وجود دارد. با توجه به اینکه بخشی از هوش هیجانی قابل یادگیری است، لذا پیشنهاد می‌شود، در محیط‌های دانشگاهی در کنار توجه به هوش و استعدادهای شناختی، با گنجاندن مفهوم هوش هیجانی در برنامه‌ی آموزشی دانشجویان در قالب جلسات آموزشی مهارت‌های اجتماعی و مهارت‌های زندگی به آنان کمک نمود تا بهتر با فشارهای تحصیلی و اجتماعی مقابله کنند و کمتر دچار افت تحصیلی گردند.
متن کامل [PDF 601 kb]   (573 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۳/۶/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۴/۲/۵ | انتشار: ۱۳۹۵/۵/۲۴

Tables [PDF 209 KB]  (5 دریافت)
ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.