هدف: آموزش بالینی به عنوان یکی از حساسترین مراحل تربیت نیروی انسانی حوزه سلامت، نقش محوری در شکلدهی مهارتهای حرفهای دانشجویان ایفا مینماید. در این میان، راند بالینی به عنوان مؤثرترین روش آموزش بالینی، فرصتی ارزشمند برای پیوند نظریه و عمل در بستر واقعی مراقبت از بیمار فراهم میآورد. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی وضعیت کنونی راندهای بالینی در بیمارستان شهید بهشتی کاشان به انجام رسید.
روش ها: این پژوهش با رویکرد توصیفی- تحلیلی در سال 1398 به انجام رسید. در مرحله نخست، پرسشنامهای با مقیاس لیکرت پنجگزینهای بر اساس استانداردهای آموزش بالینی وزارت بهداشت، جهت ارزیابی وضعیت راندهای بالینی تدوین گردید. روایی صوری و محتوایی و پایایی (α=0.955) پرسشنامه تأیید شد. در مرحله بعد، پرسشنامه در بین 302 نفر از اساتید، پزشکان، دستیاران، کارورزان و کارآموزان یک بیمارستان آموزشی توزیع و جمعآوری شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون t) تحلیل شدند.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که ارزیابی کلی شرکتکنندگان از وضعیت راندهای بالینی بالاتر از حد متوسط بود و اکثر پاسخها به سمت گزینههای بسیار مطلوب و مطلوب متمایل بود. همچنین، مقایسه میانگین نمرات در گروههای تخصصی مختلف نشان داد که وضعیت راندهای بالینی در گروههای داخلی، اطفال، زنان، عفونی و روانپزشکی به طور معنیداری بالاتر از حد متوسط بود. (p<0.001)
نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که وضعیت کلی راندهای بالینی مطلوب ارزیابی شده است. به نظر میرسد آگاهی اساتید از استانداردهای آموزش بالینی در حوزه راندهای بالینی، نقش بسزایی در ارتقای کیفیت این فرآیند آموزشی و در نتیجه بهبود صلاحیتهای بالینی فراگیران و ارائه خدمات درمانی باکیفیتتر داشته است.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |