دوره 11، شماره 1 - ( بهار 1403 )                   جلد 11 شماره 1 صفحات 68-57 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Daryazadeh S, yavari M, sharif M, azadchehr M, jafari M, khademian Z. Evaluation of clinical rounds based on clinical education standards. DSME 2025; 11 (1) :57-68
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-290-fa.html
دریازاده سعیده، یاوری مریم، شریف محمدرضا، آزادچهر محمدجواد، جعفری مریم، خادمیان زهره. ارزیابی وضعیت راند بالینی بر اساس استانداردهای آموزش بالینی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1403; 11 (1) :57-68

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-290-fa.html


2. دانشجوی دکترای تخصصی آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران.
چکیده:   (1007 مشاهده)

 هدف: آموزش بالینی به عنوان یکی از حساس‌ترین مراحل تربیت نیروی انسانی حوزه سلامت، نقش محوری در شکل‌دهی مهارت‌های حرفه‌ای دانشجویان ایفا می‌نماید. در این میان، راند بالینی به عنوان مؤثرترین روش آموزش بالینی، فرصتی ارزشمند برای پیوند نظریه و عمل در بستر واقعی مراقبت از بیمار فراهم می‌آورد. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی وضعیت کنونی راندهای بالینی در بیمارستان شهید بهشتی کاشان به انجام رسید.
روش ها: این پژوهش با رویکرد توصیفی- تحلیلی در سال 1398 به انجام رسید. در مرحله نخست، پرسشنامه‌ای با مقیاس لیکرت پنج‌گزینه‌ای بر اساس استانداردهای آموزش بالینی وزارت بهداشت، جهت ارزیابی وضعیت راندهای بالینی تدوین گردید. روایی صوری و محتوایی و پایایی (α=0.955) پرسشنامه تأیید شد. در مرحله بعد، پرسشنامه در بین 302 نفر از اساتید، پزشکان، دستیاران، کارورزان و کارآموزان یک بیمارستان آموزشی توزیع و جمع‌آوری شد. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون t) تحلیل شدند.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که ارزیابی کلی شرکت‌کنندگان از وضعیت راندهای بالینی بالاتر از حد متوسط بود و اکثر پاسخ‌ها به سمت گزینه‌های بسیار مطلوب و مطلوب متمایل بود. همچنین، مقایسه میانگین نمرات در گروه‌های تخصصی مختلف نشان داد که وضعیت راندهای بالینی در گروه‌های داخلی، اطفال، زنان، عفونی و روانپزشکی به طور معنی‌داری بالاتر از حد متوسط بود. (p<0.001)   
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داد که وضعیت کلی راندهای بالینی مطلوب ارزیابی شده است. به نظر می‌رسد آگاهی اساتید از استانداردهای آموزش بالینی در حوزه راندهای بالینی، نقش بسزایی در ارتقای کیفیت این فرآیند آموزشی و در نتیجه بهبود صلاحیت‌های بالینی فراگیران و ارائه خدمات درمانی باکیفیت‌تر داشته است.

 

متن کامل [PDF 623 kb]   (135 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/1/31 | پذیرش: 1401/12/20 | انتشار: 1403/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License