دوره 12، شماره 2 - ( تابستان 1404 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 160-149 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbari Lale M. Comparative Study of Problem Solving Style among the First, Fourth and Eighth-Semester Nursing Students of Shahid Beheshti University of Medical Sciences using Cassidy and Long Questionnaire. DSME 2025; 12 (2) :149-160
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-260-fa.html
اکبری لاکه مریم، ناصری صالح آباد مریم، علیزاده اطاقور حمیدرضا، حسین پور ریحانه. بررسی مقایسه ای مهارت سبک حل مساله دانشجویان پرستاری ترم اول، ترم چهارم و ترم هشتم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با پرسشنامه کسیدی و لانگ. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1404; 12 (2) :149-160

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-260-fa.html


دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری، دانشکده مدیریت و آموزش پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده:   (1790 مشاهده)
هدف: پرستاران از جمله افرادی هستند که سطح بالایی از تنش را در طول زندگی حرفه ای خود تجربه می‎کنند. درحالی که نتایج مطالعات نشان می دهد دانشجویان پرستاری فاقد مهارت‎های حل مسئله هستند. پژوهش حاضر به بررسی مقایسه ای سبک حل مساله دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می پردازد.
روش‌ها: تحقیق حاضر توصیفی از نوع علی مقایسه ای است. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1397 بود. حجم نمونه طبق جدول مورگان محاسبه و جهت نمونه‎گیری از روش سرشماری استفاده شد. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه سبک‌‌های ‌حل مسأله کسیدی و لانگ گردآوری گردید. داده ها از روش آنالیز واریانس و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 22 تحلیل شد. تحقیق حاضر توصیفی از نوع علی مقایسه ای است. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1397 بود. حجم نمونه طبق جدول مورگان محاسبه و جهت نمونه‎گیری از روش سرشماری استفاده شد. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه سبک‌‌های ‌حل مسأله کسیدی و لانگ گردآوری گردید. داده ها از روش آنالیز واریانس و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 22 تحلیل شد.
نتایج: در مجموع 200 نفر از دانشجویان رشته پرستاری در این مطالعه شرکت کردند. نتایج حاکی از آن است که میانگین نمرات مهارت حل مساله دانشجویان پرستاری ترم اول، چهارم و هشتم به ترتیب (50/4 ± 74/12)، (60/3 ± 24/14) و (70/3 ± 60/16) می­باشد. نتیجه حاصل از آنالیز واریانس نشان از اختلاف معنی­دار بین نمره مهارت حل مساله بین دانشجویان ترم­های مختلف را می­دهد که با استفاده از آزمون تعقیبی توکی مشخص شد این اختلاف بین دانشجویان ترم اول با هشتم (0/000 =P) و بین دانشجویان ترم چهارم و هشتم (0/001 =P) می­باشد.

نتیجه‌گیری: مهارت­های حل مسئله و تصمیم­گیری مبتنی بر دانش جزء رفتارهای مورد انتظار دانشجویان پرستاری می­باشد و یادگیری این مهارت­ها باید از دوران دانشجویی آغاز گردد مهارت­های حل مسئله و تصمیم­گیری مبتنی بر دانش جزء رفتارهای مورد انتظار دانشجویان پرستاری می­باشد و یادگیری این مهارت­ها باید از دوران دانشجویی آغاز گردد.
 
متن کامل [PDF 714 kb]   (106 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/10/10 | پذیرش: 1404/6/21 | انتشار: 1404/6/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License