Akbari Lale M. Comparative Study of Problem Solving Style among the First, Fourth and Eighth-Semester Nursing Students of Shahid Beheshti University of Medical Sciences using Cassidy and Long Questionnaire. DSME 2025; 12 (2) :149-160
URL:
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-260-fa.html
اکبری لاکه مریم، ناصری صالح آباد مریم، علیزاده اطاقور حمیدرضا، حسین پور ریحانه. بررسی مقایسه ای مهارت سبک حل مساله دانشجویان پرستاری ترم اول، ترم چهارم و ترم هشتم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با پرسشنامه کسیدی و لانگ. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1404; 12 (2) :149-160
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-260-fa.html
دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری، دانشکده مدیریت و آموزش پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده: (1790 مشاهده)
هدف: پرستاران از جمله افرادی هستند که سطح بالایی از تنش را در طول زندگی حرفه ای خود تجربه میکنند. درحالی که نتایج مطالعات نشان می دهد دانشجویان پرستاری فاقد مهارتهای حل مسئله هستند. پژوهش حاضر به بررسی مقایسه ای سبک حل مساله دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می پردازد.
روشها: تحقیق حاضر توصیفی از نوع علی مقایسه ای است. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1397 بود. حجم نمونه طبق جدول مورگان محاسبه و جهت نمونهگیری از روش سرشماری استفاده شد. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه سبکهای حل مسأله کسیدی و لانگ گردآوری گردید. داده ها از روش آنالیز واریانس و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 22 تحلیل شد. تحقیق حاضر توصیفی از نوع علی مقایسه ای است. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1397 بود. حجم نمونه طبق جدول مورگان محاسبه و جهت نمونهگیری از روش سرشماری استفاده شد. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه سبکهای حل مسأله کسیدی و لانگ گردآوری گردید. داده ها از روش آنالیز واریانس و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 22 تحلیل شد.
نتایج: در مجموع 200 نفر از دانشجویان رشته پرستاری در این مطالعه شرکت کردند. نتایج حاکی از آن است که میانگین نمرات مهارت حل مساله دانشجویان پرستاری ترم اول، چهارم و هشتم به ترتیب (50/4 ± 74/12)، (60/3 ± 24/14) و (70/3 ± 60/16) میباشد. نتیجه حاصل از آنالیز واریانس نشان از اختلاف معنیدار بین نمره مهارت حل مساله بین دانشجویان ترمهای مختلف را میدهد که با استفاده از آزمون تعقیبی توکی مشخص شد این اختلاف بین دانشجویان ترم اول با هشتم (0/000 =P) و بین دانشجویان ترم چهارم و هشتم (0/001 =P) میباشد.
نتیجهگیری: مهارتهای حل مسئله و تصمیمگیری مبتنی بر دانش جزء رفتارهای مورد انتظار دانشجویان پرستاری میباشد و یادگیری این مهارتها باید از دوران دانشجویی آغاز گردد مهارتهای حل مسئله و تصمیمگیری مبتنی بر دانش جزء رفتارهای مورد انتظار دانشجویان پرستاری میباشد و یادگیری این مهارتها باید از دوران دانشجویی آغاز گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1403/10/10 | پذیرش: 1404/6/21 | انتشار: 1404/6/30