Nabizadeh-Gharghozar Z, Adib-Hajbaghery M, Bolandian bafghi S. Comparative Study of Master of Science in Nursing (MScN) Programs in Iran and Alberta School of Nursing. DSME 2020; 7 (2) :23-37
URL:
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-241-fa.html
نبی زاده قرقوزار زهره، ادیب حاج باقری محسن، بلندیان بافقی شهناز. مقایسه تطبیقی نظام آموزشی دوره کارشناسی ارشد پرستاری در ایران و دانشکده پرستاری آلبرتا. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. ۱۳۹۹; ۷ (۲) :۲۳-۳۷
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-۱-۲۴۱-fa.html
استاد، مرکز تحقیقات پرستاری تروما، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
چکیده: (۵۴۴۱ مشاهده)
مقدمه: دورهی کارشناسی ارشد پرستاری در پی تربیت پرستار حرفهای است که بهعنوان یک پرستار متخصص بتواند خدمات و مراقبتها را در عرصههای مختلف فرد، خانواده و جامعه ارایه دهد. لذا این مطالعه با هدف مقایسه نظام آموزشی دوره کارشناسی ارشد رشته پرستاری در ایران و آلبرتا انجام شده است.
روش کار: این مطالعه به روش توصیفی- تطبیقی در سال ۱۳۹۷ انجام شد. جهت مقایسه نظام آموزشی از الگوی بردی که شامل چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه است، استفاده شد. جستجوی اینترنتی، از سایت وزارت بهداشت ایران، انجمن پرستاری و نیز سایت معتبر دانشگاه آلبرتا کانادا، مورد استفاده قرار گرفت. سپس، دادهها طبقهبندی و مورد مقایسه قرار گرفت.
یافتهها: سیر دگرگونیهای رشتههای کارشناسی ارشد پرستاری، هم در ایران و هم در آلبرتا بر پایه نیازهای جامعه، شکل گرفته است. تحصیل در دانشکدههای پرستاری ایران وابسته به شرکت در آزمون کارشناسی ارشد پرستاری است که توسط وزارت بهداشت برگزار میگردد؛ پذیرش دانشجو در آلبرتا بدون آزمون مشروط به داشتن مدرک معتبر زبان انگلیسی، معدل دورههای قبلی، گذراندن واحدهای همچون آمار و روش تحقیق، داشتن تجربه بالینی، توصیهنامه و پرستار دارای مجوز کار میباشد.
نتیجهگیری: نظام بهداشتی و خدمات سلامت، جهت ارایه مراقبتهای بهداشتی با کیفیت و در نتیجه بهبود ایمنی بیمار، نیازمند تدوین نظام آموزشی بر اساس صلاحیت علمی و عملی و الگوبرداری از نظام آموزشی برتر دنیا میباشد.
کلیدواژگان: آلبرتا، ایران، برنامه درسی، مدل بِردی، مطالعه تطبیقی
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/1/28 | پذیرش: 1398/4/31 | انتشار: 1399/2/28