هدف: دوره دکتری پرستاری صلاحیت لازم برای ایفای نقشهای حرفهای مبتنی بر نیازهای جامعه را در دانشآموختگان فراهم می نماید، اما تفاوتهایی در برنامههای ارائه شده وجود دارد که تحلیل آنها به توسعه رشته کمک می کند. هدف از این مطالعه مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره دکتری پرستاری بلومبرگ کانادا و ایران بود.
روشها: این مطالعه توصیفی- تطبیقی، بر اساس الگوی بردی انجام شده و به مقایسه اجزا برنامه درسی دوره دکتری پرستاری ایران و دانشگاه بلومبرگ کانادا پرداخته است. شواهد لازم از طریق جستجوی اینترنتی جمع آوری شد و مورد توصیف، تفسیر، در جوار هم گذاری و مقایسه قرار گرفت.
نتایج: علی رغم شباهتها، اهداف، کوریکولوم و نحوه اجرای برنامه ها در دو دانشگاه متفاوت بود. تفاوت در محتوای برنامه درسی، نحوه آموزش دروس و نقشهای مورد انتظار از دانش آموختگان از نکات قابل تامل در دانشگاه بلومبرگ کانادا بود.
نتیجهگیری: جهت بهبود کیفیت دانش آموختگان دکتری پرستاری در ایران پیشنهاد میشود محتوا و شیوه ارائه دروس با توجه به نقش و انتظارات از دانش آموختگان و نیاز جامعه، مورد بازبینی قرار گیرد و به منظور مشخص شدن نقاط ضعف و قدرت برنامه و تامین اطلاعات بیشتری جهت برنامهریزیهای آینده، کیفیت برنامه درسی جدید از دید دانشجویان دکترای و اساتید مورد ارزیابی قرار گیرد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |