دوره 11، شماره 4 - ( زمستان 1403 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 376-363 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

negarande R, Kohangi L S, Mardaniyan Dehkordi L. Comparative Study of Nursing PhD Curriculum in Iran and Bloomberg University of Canada. DSME 2024; 11 (4) :363-376
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-232-fa.html
نگارنده رضا، کهنگی لیلا سادات، مردانیان دهکردی لیلا. مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره دکتری پرستاری در ایران و بلومبرگ کانادا. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1403; 11 (4) :363-376

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-232-fa.html


مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده:   (699 مشاهده)

هدف: دوره دکتری پرستاری صلاحیت لازم برای ایفای نقش‌های حرفه‌ای مبتنی بر نیازهای جامعه را در دانش‌آموختگان فراهم می نماید، اما تفاوت‌هایی در برنامه‌های ارائه شده وجود دارد که تحلیل آنها به توسعه رشته کمک می کند. هدف از این مطالعه مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره دکتری پرستاری بلومبرگ کانادا و ایران بود.
روش‌ها: این مطالعه توصیفی- تطبیقی، بر اساس الگوی بردی انجام شده و به مقایسه اجزا برنامه درسی دوره دکتری پرستاری ایران و دانشگاه بلومبرگ کانادا پرداخته است. شواهد لازم از طریق جستجوی اینترنتی جمع آوری شد و مورد توصیف، تفسیر، در جوار هم گذاری و مقایسه قرار گرفت.
نتایج: علی رغم شباهتها، اهداف، کوریکولوم و نحوه اجرای برنامه ها در دو دانشگاه متفاوت بود. تفاوت در محتوای برنامه درسی، نحوه آموزش دروس و نقش‌های مورد انتظار از دانش آموختگان از نکات قابل تامل در دانشگاه بلومبرگ کانادا بود.
نتیجه‌گیری: جهت بهبود کیفیت دانش آموختگان دکتری پرستاری در ایران پیشنهاد می‌شود محتوا و شیوه ارائه دروس با توجه به نقش و انتظارات از دانش آموختگان و نیاز جامعه، مورد بازبینی قرار گیرد و به منظور مشخص شدن نقاط ضعف و قدرت برنامه و تامین اطلاعات بیشتری جهت برنامه‌ریزی‌های آینده، کیفیت برنامه درسی جدید از دید دانشجویان دکترای و اساتید مورد ارزیابی قرار گیرد.

 

متن کامل [PDF 629 kb]   (225 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/10/3 | پذیرش: 1403/11/8 | انتشار: 1403/12/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License