دوره 4، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1396 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 27-38 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Omidi N, Omidi M R. Surveying the Relationship between Knowledge Management and Creativity among Nurses Working In Hospitals of Ilam University of Medical Sciences. DSME. 2017; 4 (2) :27-38
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-161-fa.html
امیدی نبی، امیدی محمدرضا. رابطه بین مدیریت دانش و خلاقیت در بین پرستاران شاغل در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی ایلام. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1396; 4 (2) :27-38

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-161-fa.html


دانشگاه پیام نور، ایلام
چکیده:   (1752 مشاهده)
مقدمه و هدف: سازمانی که از دانش برخوردار باشد، با چالش‌های موجود بهتر برخورد می‌کند و در عرصه رقابت موفق‌تر عمل نماید. در این تحقیق به بررسی رابطه مدیریت دانش و خلاقیت پرداخته می‌شود.
روش‌‌ها: پژوهش حاضر پیمایشی از نوع کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش را پرستاران شاغل در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی ایلام تشکیل می‌دهند، حجم نمونه با استفاده از فرمول Cochran، 187 نفر به دست آمد. برای جمع‌آوری اطلاعات از سه پرسش‌نامه اطلاعات دموگرافیک پاسخ‌دهندگان، مدیریت دانش Lavson و خلاقیت Dorabjee و همکاران استفاده شد. روایی پرسش‌نامه توسط خبرگان و ثبات درونی پرسش‌نامه‌ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد.
یافته‌ها: میانگین نمرات مدیریت دانش برای پرستاران شاغل در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی 17/3 از 5 و میانگین نمرات خلاقیت 98/2 از 5 به دست آمد که نشان می‌دهد پرستاران شاغل در بیمارستان‌های علوم پزشکی دارای سطح خلاقیت و مدیریت دانش متوسطی هستند. نتایج آزمون Pearson نشان داد بین مدیریت دانش و مؤلفه‌هایش با خلاقیت پرستاران رابطه مستقیم و معنی‌دار و جود دارد هم‌چنین بین مؤلفه‌های مدیریت دانش، کاربرد دانش بیشترین همبستگی را با خلاقیت پرستاران داشت.
نتیجه‌گیری: پرستاران شاغل در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی ایلام، می‌توانند مدیریت دانش را به عنوان یک راهبرد آگاهانه در شناسایی دانش، ارزیابی، سازماندهی، ذخیره‌سازی و کاربرد آن به منظور افزایش خلاقیت در دانشگاه به کار گیرند.
 
متن کامل [PDF 266 kb]   (747 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۶/۵/۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۲۲

جداول [PDF 71 KB]  (52 دریافت)
فهرست منابع
1. 1. Mosakhani M, Ajli Ghashlajughi M, Safavi Mir Mahale R. Model Presentation for Assessment Rate of Organization Preparation in Knowledge Management. Management Researches in Iran 2010; 14(2):221-43. [In Persian]
2. 2. Hercy P, Belanchard K. Organizational Behavior Management. Trans. Alagheband A. Tehran: Amir Kabir Publication; 2001.
3. 3. Frayyalv K. Knowledge Management. E Shirgir, Trans. Tehran: Nagsh Simorgh Publication; 2005. [In Persian]
4. 4. Zheng W. The Impact of Organizational Culture, Structure, and Strategy on Knowledge Management Effectiveness and Organizational Effectiveness. [Thesis]. United States: Faculty of The Graduate School, University of Minnesota; 2005.
5. 5. Kim S. An Empirical Study of the Relationship between Knowledge Management and Information Technology Infrastructure Capabilities in the Management Consulting Industry. [Thesis]. Lincoln, University of Nebraska; 2008.
6. 6. Akhavan P, Yazdimoghaddam J. The Combined Study of Ethics and Knowledge Management Role on Organizational Performance. J Ethic Sci Technol 2014; 8(2):1-14.
7. 7. Amin Bidokhti A, Makond Hoseini S, Ehsani Z. Corolation between Organization Culture and Knowledge Management in Semnan Ministry of Education. Rahbord J 2010; 20(59):191-216. [In Persian]
8. 8. Hashemi S, Mohamadi Moghadam Y, Mohamadi Moghadam E. Knowledge Management, Requirements and Challenges. Journal of Human Resources Management Development and Support 2011; 6(19):101-30. [In Persian]
9. 9. Omidi N, Asgari H, Omidi MR. The Relationship between Professional Ethics and the Efficiency of the Nurses Employed in Imam Hospital and Mostafa Khomeini Hospital in Ilam. IJME 2016; 9(3):65-73. [In Persian]
10. 10. Nonaka I, Takeuchi H. The Knowledge-Creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation? 1st ed.USA, Oxford University Press; 1995.
11. 11. Farhodi F, Dorodi F. Necessity of Knowledge Management Application for Increasing Quality of Functions in New Organizations. Journal os Sciences and Information Technology 2008; 24(2):89-104. [In Persian]
12. 12. Mirghafori H, Farhang Nejad MA, Sadeghi Arani Z. Assessment the Function of Health Services in Yasd Province in Application of Knowledge Management Process. Journal of Health Administration 2010; 13(39):79-88. [In Persian]
13. 13. Hsu IC, Sabherwal R. Relationship between Intellectual Capital and Knowledge Management: An Empirical Investigation. Decision Sci 2012; 43(3):489-524.
14. 14. Naghipour M, Azadeh F, Dargahi H, Ghazi Mirsaed S, Hasanzade M, Khansari J. Study of Organizational Culture and Structure for Implementation of Knowledge Managent in Universities of Medical Sciences. Payavard Salamat 2008; 2(3):42-9.
15. 15. Yahya S, Goh WK. Managing Human Resources Toward Achieving Knowledge Management. Journal of Knowledge Management 2002; 6(5):457-68.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.