دوره 5، شماره 1 - ( بهار- تابستان 1397 )                   جلد 5 شماره 1 صفحات 79-70 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mohammadi M, zare S, kavyanpoor Z. Teaching to Medical Students and Interns by Medical Residents in Bandar Abbas. DSME 2018; 5 (1) :70-79
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-150-fa.html
محمدی محبوبه، زارع شهرام، کاویان پور ژاله. ارزیابی وضعیت تدریس به کارآموزان و کارورزان پزشکی توسط دستیاران تخصصی در دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس در سال 1392. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1397; 5 (1) :70-79

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-150-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی شیراز
چکیده:   (3898 مشاهده)
مقدمه و هدف: هر سیستم آموزشی باید دانشجویان را بر اساس نیازهای آینده آنان در حیطه کاری برای حضور در جامعه تربیت نماید. آموزش دادن به دانشجویان یکی از توانمندی‌های ضروری برای دستیاران به صورت کلی می‌باشد. این مطالعه با هدف ارزیابی وضعیت تدریس به کارآموزان و کارورزان پزشکی توسط دستیاران تخصصی در دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس طراحی گردیده است.
روش‌ها: این مطالعه توصیفی مقطعی به ارزیابی وضعیت آموزش دادن 99 دستیار تخصصی در بخش‌های مختلف آموزشی دانشکده پزشکی بندرعباس به کارآموزان و کارورزان پزشکی پرداخته است. 125کارآموز و کارورز به صورت تصادفی ساده در شش ماه اول سال 1392 انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسش‌نامه محقق ساخته شامل اطلاعات دموگرافیک و چهار حیطه نگرشی می‌باشد. داده‌های گردآوری شده به نرم‌افزار SPSS نسخه 20 وارد و با استفاده از آزمون‌های آمار توصیفی، آزمون t-test، آنالیز واریانس و همبستگی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: در 94‌ پرسش‌نامه تکمیل شده از 125 پرسش‌نامه توزیع شده، میانگین امتیازات در بخش‌آموزش دانش تئوری و فرایند آموزش 9/435، در بخش توانمندی‌ها و مسؤولیت 4/109، در بخش جو آموزشی 1/134 و در بخش مشکلات آموزشی 5/126 بوده است. در کل امتیازات هر چهار حیطه مدنظر نسبتا خوب بود و حدود 60 درصد حداکثر امتیاز ممکن در هر یک از حیطه‌ها داده شده بود. در بخش توانمندی‌ها و مسؤولیت‌ها و مشکلات آموزشی بین گروه‌های مختلف بالینی در مطالعه اختلاف معنی‌دار بود.
نتیجه‌گیری: با توجه به این که در ‌این پژوهش بیشترین امتیاز در‌حیطه توانمندی‌ها و‌مسؤولیت بود اکثر کارآموزان و‌ کارورزان معتقدند که آموزش توسط دستیاران باعث کاهش خلأ آموزشی می‌شود. پیشنهاد می‌شود در‌ خصوص مواردی که کارآموزان و کارورزان باید یاد ‌بگیرند، دستورالعمل یا‌ برنامه‌ای تدوین شود و به دستیاران ارایه گردد.
واژه‌های کلیدی: تدریس، دستیار، دانشجوی پزشکی.
متن کامل [PDF 883 kb]   (1201 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1395/12/24 | پذیرش: 1396/9/21 | انتشار: 1397/4/23

جدول [PDF 143 KB]  (142 دریافت)
فهرست منابع
1. 1. Mazor KM, Stone SL, Carlin M, Alper E.What do medicine clerkship preceptors do best? Acad Med 2002; 77(8): 837-40.
2. 2. Fakhri M, Yaghoobian M, Mohseni Bandpei M , Enayati A, Ahmad Shirvani M , Tirgar H. [Reliability of the Teaching Evaluation Instrument of the Instructors Working]. J Mazand Univ Sci 2012; 21 (86): 38-46. [In Persian].
3. 3. Kebriaei A, Roudbari M, Rakhshani Nejad M, Mirlotfi P. [Assessing quality of educational services at Zahedan university of medical sciences].Tabib shargh 2006;7 (2); 139-1463. [In Persian].
4. 4. Mortazavi SAA, Razmara A. [Medical student satisfaction in different educational locations]. Iranian Journal of Medical Education 2002; 3(1):49-52. [In Persian].
5. 5. McAllister L. An adult learning framework for clinical education. In: McAllister L, Lincoln M, McLeod's, Maloney D (Editors). Facilitating learning in clinical settings. Cheltenham: Nelson Thornes Ltd, 2001.
6. 6. Midgley K. Pre-registration student nurses perception of the hospital-learning environment during clinical placements. Nurse Educ Today 2006; 26(4): 338-45.
7. 7. Bing-You RG, Sproul MS. Medical students' perceptions of themselves and residents as teachers. Med Teach 1992; 14(2-3): 133-8.
8. 8. Gararkyaraghi M, Sabouri M, Avizhgan M, Ebrahimi A, Zolfaghari M. [Interns' viewpoints toward the Statuts of training by residents in Isfahan Univeristy of Medical Sciences]. Iranian Journal of Medical Education 2008; 2(7): 361-9. [In Persian].
9. 9. Morrison EH, Hafler JP. Yesterday a learner, Today a teacher too: residents’ as teachers in 2000, Pediatrics, 2000, 105(1): 238-241.
10. 10. Edwards JC, Kissling GE, Brannan JR, Plauche WC, Marier RL. Study of teaching residents how to teach, Journal of Medical Education 1988; 63: 603-610.
11. 11. Soltani Arabshahi S K, Ajami A, Siabani S. [Determininatiom of The Effect of teaching Skills Workshop on the Quality of Residents' Teaching]. Journal of Iran University of Medical Sciences 2005; 11(39): 49-58. [In Persian].
12. 12. Program requirements for residency education in neurology. ACGME Common Requirements in bold. [cited 2009 Jun 5]. Aailablefrom:http://www.acgme.org/acWebsite/downloads/RRC_progReq/180pr105.pdf
13. 13. Outcome project. Enhancing residency education through outcomes assessment. [cited 2009 Jun 5]. Aailable from: http://www.acgme.org/outcome/.
14. 14. Zabar S, Hanley K, Stevens DL, Kalet A, Schwartz MD, Pearlman E, et al. Measuring the competence of residents as teachers. J Gen Intern Med 2004; 19(5): 530-3.
15. 15. Stern DT1, Williams BC, Gill A, Gruppen LD, Woolliscroft JO, Grum CM. Is there a relationship between attending physicians' and residents' teaching skills and students' examination scores? Acad Med. 2000; 75(11):1144-6.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License