دوره 4، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1396 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 60-70 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Javadi R, Ghanbarnejad A. Comparative of Student Learning Barriers in Hormozgan University of Medical Sciences Conditional and Non-Conditional . DSME. 2017; 4 (2) :60-70
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-143-fa.html
جوادی رفعت، قنبرنژاد امین. مقایسه موانع یادگیری دانشجویان مشروط ‌شده و غیر مشروطی دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس . راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1396; 4 (2) :60-70

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-143-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
چکیده:   (1495 مشاهده)

مقدمه و هدف: افت تحصیلی و عدم یادگیری، یکی از مشکلات عمده مراکز آموزش عالی کشور است. پرداختن به این موضوع و شناسایی علل افت تحصیلی و ارائه راهکارهای عملی در مورد کاهش آن، همواره مورد تأکید بوده است. مطالعه حاضر با هدف تعیین موانع یادگیری از دیدگاه دانشجویان مشروط و غیرمشروط دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس در سال تحصیلی 89-88 انجام شد.
روش‌ها: این پژوهش مورد- شاهدی بر روی 30 دانشجوی مشروط و 59 دانشجوی غیر مشروط از مقاطع دکتری پزشکی، کارشناسی و کاردانی انجام شد. برای جمع آوری داده‌ها، پرسشنامه محقق ساخته شامل 49 سؤال مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق تعیین میانگین و فراوانی، آزمون t و آزمون اندازه‌های تکراری ( Repeated Measure ) انجام شد.
یافته ها: در بررسی وضعیت مشروطی به تفکیک جنس، تعداد دانشجویان دختر مشروط حدود4/36% و دانشجویان پسر مشروط 5/63% بوده اند. نظر دو گروه مشروط و غیرمشروط در دو حیطه روش تدریس (038/0=Pvalue) و راهنمایی استاد راهنما (02/0=Pvalue) دارای تفاوت معنی‌دار میباشد. از دید دانشجویان غیرمشروط، متغیرهای راهنمایی استاد راهنما و روش تدریس بیشترین ارتباط را با یادگیری دانشجو دارند وکم توجهی به آنها می‌تواند مانعی برای یادگیری باشد. در حالیکه از نظر دانشجویان مشروط، متغیرهای امکانات آموزشی و مهارتهای ارتباطی استاد دارای اهمیت بیشتری هستند.
نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد موانع یادگیری از دیدگاه دانشجویان مشروطی با دیدگاه دانشجویان غیرمشروط متفاوت است بنابراین راههای کنترل و کاهش افت تحصیلی در این دو گروه، متفاوت است که می‌تواند با توجه به یافته‌های این پژوهش، مورد بررسی قرار گیرد.
 

متن کامل [PDF 257 kb]   (704 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۶/۵/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۲۲

جداول [PDF 73 KB]  (34 دریافت)
فهرست منابع
1. Kadivar P. Psychology of Learning. 2th Ed . Tehran: Samt; 2009.[In Persian]
2. Parsa M. Psychology of learning based on theories.4th Ed.Tehran: Sokhan; 2007. [In Persian]
3. Tamanaiefar MR, Niazi M, Amini M. A Comparative Study of Factors Affecting the Gradual Student's Graduation. Training and Learning Researches (Daneshvar Raftar) 2007; (24):39-52. [In Persian]
4. Behrangi M. Educational Administration: The Use of Management Theories in Planning and Supervision. 9th Ed. Tehran: Kamal Tarbiat; 2007. [In Persian]
5. Ebrahimzadeh F, Ghorbani M, Nasseryan J, Mardani M. Incidence of Academic Failure and Its Underlying Factors in Lorestan University of Medical Sciences. Yafte 2016;17(4):14-24. [In Persian]
6. Nazari R, Sharifinia SH. Investigating the Causes of Nursing Student Drop Out. Journal of Babol University of Medical Sciences 2010; 12. [In Persian]
7. Fata L, Azari S, Baradaran H, Atlasi R. A Systematic Review of the Evaluation of Academic Decline in Medical Students. Strides Dev Med Educ 2013; 10(2):150-7. [In Persian]
8. Adib Hajbaghery M, Afazel M. A Comparison of the Effects of Instructional Methods on Satisfaction, Anxiety and Learning of Nursing Students. Future of Medical Education Journal 2011; 4(3):11-5. [In Persian]
9. Abedini S, Kamalzadeh H, Abedini S, Aghamolaei T. Perspectives of Medical Students Regarding Criteria for a Good University Professor. Hormozgan Medical Journal 2010; 14(3):241-5. [In Persian]
10. Shabani H.Instructional Skills: Methods and Techniques of Teaching.4thed. Tehran: Samt; 2006.
11. Gheibi Sh, Mohammadloo R, Moosavi Vaezi SJ, Yekta Z, Rezapour A, Kafili M. Academic Failure and its Underlying Factors in Medical Students of Urmia University of Medical Sciences. Strides in Development of Medical Education 2010; (7)2: 142-7. [In Persian]
12. Alikhani SH, Markazi Moghadam N, Zand Begleh M, Broumand S. Evaluation of Influencing Factors of Educational Decline of Nursing Students of Army University of Medical Sciences between 1380 and 1383. Annals of Military and Health Sciences Research 2006; 4(4):819-24. [In Persian]
13. Eskandari M, Rostami A, Hojati A, Kolifarhood G. Trends of Academic Failure and Its Demographic Determinants among Medical Students in Zanjan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14(2):174-83. [In Persian]
14. Chan KY. Stress among Medical Students in Medical College of South India. Edu for health 1999; 12:63-96.
15. Spencer J. ABC of Learning and Teaching in Medicine. BMJ 2003; 326(7388):543-5.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.