دوره 8، شماره 3 - ( پائیز 1400 )                   جلد 8 شماره 3 صفحات 41-32 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Alborz University of Medical Sciences
چکیده:   (591 مشاهده)
زمینه و هدف:
دانشجویان از ارزشمند­ترین سرمایه ­ها­ی هر کشور هستند و دیدگاه­شان به رشته تحصیلی و آینده شغلی می­تواند بعنوان راهنمایی مناسب جهت اتقا کیفیت خدمات آموزشی استفاده شود. هدف این مطالعه تعیین نگرش دانشجویان علوم آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی البرز نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی است.
روش بررسی:
این پژوهش به ­صورت مقطعی - توصیفی روی ۱۱۷ نفر از دانشجویان علوم آزمایشگاهی انجام شد. برای جمع آوری داده­ ها از پرسشنامه ­ای مشتمل بر سئوالات دموگرافیک و سئوالات اصلی تحقیق استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده­های گردآوری شده از نرم افزار SPSS20، آمار توصیفی و آزمون­های آماری t-test، ANOVA و آزمون­های ارزیابی همبستگی استفاده شد.
یافته ­ها:
میانگین و انحراف معیار سنی افراد مورد مطالعه۴۳ /۱±۶۶/ ۲۰بود که ۱/ ۲۹درصد مرد و ۹/ ۷۰درصد زن بودند. میانگین نمره نگرش دانشجویان به رشته تحصیلی۱۹ /۸±۵۹/ ۴۲بود (۰۵/۰p<) که ۴۳ درصد دارای نگرش مثبت و ۵۷ درصد دارای نگرش منفی بودند. همچنین، میانگین نمره نگرش دانشجویان نسبت به آینده شغلی۵۰ /۳±۴۵/ ۱۳بود (۰۰۰/۰ p<) که ۱/ ۳۵درصد نگرش مثبت و ۹/ ۶۴درصد نگرش منفی نسبت به آینده شغلی داشتند.
نتیجه­ گیری:
با توجه به نتایج، اغلب دانشجویان نسبت به رشته تحصیلی خود آگاهی لازم را نداشتند. لذا پیشنهاد می­گردد که جهت شناخت بهتر رشته­های تحصیلی در دانشگاه و بهبود دیدگاه دانشجویان مشاوره­های لازم به دانش­آموزان جهت آشنایی بهتر با رشته­های تحصیلی دانشگاهی ارائه گردد. همچنین، تضمین امنیت شغلی و ایجاد جایگاه شغلی مناسب برای فارغ التحصیلان این رشته از راهکارهای مناسب جهت تقویت نگرش دانشجویان نسبت به آینده شغلی می­باشد.
متن کامل [PDF 683 kb]   (186 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/3/17 | پذیرش: 1400/9/10 | انتشار: 1400/9/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.